    From: "¤¤¤ LONGUS ¤¤¤" <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zrzeczenie się obywatelstwa a....
    Date: Tue, 23 Aug 2005 08:41:22 +0200
    Sender: l...@p...onet.pl@82.115.70.13

    Użytkownik "Jakub" <...@...com> napisał w wiadomości
    news:dedaer$m23$1@opal.icpnet.pl...

    > "ek" <e...@g...pl> wrote in message
    >
    > Nie znam się, ale z tego, co pamiętam żeby być obywatelem innego państwa
    > wcale nie trzeba się zrzekać obywatelstwa polskiego. Poza tym obywatelstwa
    > nie można się od tak zrzec, musi się na to zgodzić prezydent.

    USTAWA z dnia 15 lutego 1962 r. o obywatelstwie polskim. Dz.U.00.28.353

    Art. 2. Obywatel polski w myśl prawa polskiego nie może być równocześnie
    uznawany za obywatela innego państwa

    Mincer-Jaśkowska M. glosa P OSP 1996/7-8/131 - t.3 Glosa do wyroku NSA z
    dnia 28 grudnia 1994 r., V SA 1507/94.

    Art. 2 [ustawy z 1962 r. o obywatelstwie polskim] [...], nie oznacza zakazu
    posiadania dwóch obywatelstw, lecz jedynie to, iż obywatel polski w myśl
    prawa polskiego nie może być równocześnie uznawany za obywatela innego
    państwa.

    Art. 13. 1. Obywatel polski traci obywatelstwo polskie na swój wniosek po
    uzyskaniu zgody Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na zrzeczenie się
    obywatelstwa polskiego. 2. Zgoda na zrzeczenie się obywatelstwa udzielona
    rodzicom rozciąga się na dzieci pozostające pod ich władzą rodzicielską. 3.
    Zgoda na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego udzielona jednemu z rodziców
    rozciąga się na dzieci pozostające pod jego władzą rodzicielską, gdy
    drugiemu z rodziców nie przysługuje władza rodzicielska lub nie jest on
    obywatelem polskim albo gdy jest obywatelem polskim i wyrazi przed właściwym
    organem zgodę na utratę obywatelstwa polskiego przez dzieci. 4. W przypadku
    gdy drugie z rodziców jest obywatelem polskim i sprzeciwia się rozciągnięciu
    na dzieci zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego udzielonej
    pierwszemu z rodziców lub gdy porozumienie napotyka trudne do
    przezwyciężenia przeszkody, każde z rodziców może zwrócić się o
    rozstrzygnięcie do sądu. 5. Zgoda na zrzeczenie się obywatelstwa rozciąga
    się na dzieci, które ukończyły szesnaście lat, jedynie za ich zgodą.

    ------

    2001.09.11 wyrok NSA V SA 150/01 LEX nr 78960

    w Warszawie

    1. Nabycie obywatelstwa obcego tylko wówczas powoduje utratę obywatelstwa
    polskiego z mocy prawa, gdy dotyczy to sytuacji opisanej w art. 6 ust. 1 i 2
    ustawy z 1962 r. o obywatelstwie polskim oraz na wniosek osoby
    zainteresowanej, jeżeli uzyskała ona zezwolenie właściwego organu polskiego
    na zmianę obywatelstwa (art. 13).

    2. Art. 13 ustawy z 1962 r. o obywatelstwie polskim stanowi jednak zasadę
    generalną, że - z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych - obywatel
    polski może nabyć obywatelstwo obce jedynie po uprzednim zezwoleniu
    właściwego organu polskiego na zmianę obywatelstwa. Dopiero wówczas nabycie
    obywatelstwa obcego pociąga za sobą utratę obywatelstwa polskiego.

    Przepis art. 13 ust. 1 nie mógł stanowić w świetle ustawodawstwa innego
    państwa zakazu nabycia jego obywatelstwa przez obywatela polskiego, lecz
    oznaczał, że osoba, która nabyła obywatelstwo obce bez takiego zezwolenia,
    nie traciła obywatelstwa polskiego i nie może być w świetle prawa polskiego
    uznawana za obywatela obcego.

    ------

    > Kiedyś słyszałem o specjalnych umowach pomiędzy państwami związanych z
    > osobami o podwójnym obywatelstwie.

    nie wiem czy o to dokladnie ci chodzilo , ale ...

    USTAWA z dnia 12 listopada 1965 r. Prawo prywatne międzynarodowe
    Dz.U.65.46.290

    Art. 1. § 1. Ustawa niniejsza określa prawo właściwe dla międzynarodowych
    stosunków osobistych i majątkowych w zakresie prawa cywilnego, rodzinnego i
    opiekuńczego oraz prawa pracy. § 2. Przepisów ustawy niniejszej nie stosuje
    się, jeżeli umowa międzynarodowa, której Polska Rzeczpospolita Ludowa jest
    stroną, postanawia inaczej.

    Art. 2. § 1. Jeżeli ustawa przewiduje właściwość prawa ojczystego, obywatel
    polski podlega prawu polskiemu, chociażby prawo innego państwa uznawało go
    za obywatela tego państwa. § 2. Cudzoziemiec mający obywatelstwo dwóch lub
    więcej państw podlega, jako prawu ojczystemu, prawu tego z nich, z którym
    jest najściślej związany.

    Art. 8. Cudzoziemcy mogą mieć w Polsce prawa i obowiązki na równi z
    obywatelami polskimi, chyba że ustawa stanowi inaczej.

    > Nie znam się, ale wydaje mi się, że istnieją pewne specjalne sytuacje że
    > np. ciężarna kobieta rodzi na pokładzie samolotu linii lotniczych jednego
    > państwa i dziecko uzyskuje obywatelstwo tegoż państwa pomimo tego że matka
    > wcale nie jest jego obywatelką (oczywiście dziecko ma także drugie
    > obywatelstwo - te same co matka).

    A to juz inna historia ...

    Konstytucja Art. 34. 1. Obywatelstwo polskie nabywa się przez urodzenie z
    rodziców będących obywatelami polskimi. Inne przypadki nabycia obywatelstwa
    polskiego określa ustawa. 2. Obywatel polski nie może utracić obywatelstwa
    polskiego, chyba że sam się go zrzeknie.

    Konstytucja określa więc sposób nabywania obywatelstwa przyjmując w tym
    względzie zasadę prawa krwi. Wyraża się ona w tym, że nabycie obywatelstwa
    polskiego odbywa się w sposób naturalny, przez fakt urodzenia się z rodziców
    będących obywatelami polskimi. Jest to sposób podstawowy, zasadniczy, bowiem
    Konstytucja przewiduje także inne rozwiązania prawne w tej dziedzinie, które
    jednak, jako nie mające tak zasadniczego znaczenia i szerokiego zastosowania
    określa ustawa. Może tu chodzić o zasadę prawa ziemi, związaną z urodzeniem
    się dziecka na terytorium Rzeczypospolitej, która reguluje kwestie, gdy
    dziecko pochodzi od rodziców mających różne obywatelstwo itp. Są to jednak
    kwestie już bardziej szczegółowe, które nie znajdują uregulowania w ustawie
    zasadniczej. Sprawy obywatelstwa reguluje ustawa pochodząca jeszcze z 1962
    r.

    Skrzydło W. Zakamycze 2002 stan prawny: 2002.01.01 Komentarz do art. 34
    Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U.97.78.483), [w:] W. Skrzydło,
    Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Zakamycze, 2002, wyd. IV.

    Ustawa o ktorej powyzej mowa to USTAWA z dnia 15 lutego 1962 r. o
    obywatelstwie polskim. Dz.U.00.28.353
    Art. 4. Dziecko nabywa przez urodzenie obywatelstwo polskie, gdy:1) oboje
    rodzice są obywatelami polskimi albo2) jedno z rodziców jest obywatelem
    polskim, a drugie jest nieznane bądź nieokreślone jest jego obywatelstwo lub
    nie posiada żadnego obywatelstwa.
    Art. 5. Dziecko urodzone lub znalezione w Polsce nabywa obywatelstwo
    polskie, gdy oboje rodzice są nieznani bądź nieokreślone jest ich
    obywatelstwo lub nie posiadają żadnego obywatelstwa.

    Art. 6. 1. Dziecko rodziców, z których jedno jest obywatelem polskim, drugie
    zaś obywatelem innego państwa, nabywa przez urodzenie obywatelstwo polskie.
    Jednakże rodzice w oświadczeniu złożonym zgodnie przed właściwym organem w
    ciągu trzech miesięcy od dnia urodzenia się dziecka mogą wybrać dla niego
    obywatelstwo państwa obcego, którego obywatelem jest jedno z rodziców,
    jeżeli według prawa tego państwa dziecko nabywa jego obywatelstwo.2. W braku
    porozumienia między rodzicami każde z nich może zwrócić się w ciągu trzech
    miesięcy od dnia urodzenia się dziecka o rozstrzygnięcie do sądu.3. Dziecko,
    które nabyło obywatelstwo obce zgodnie z ust. 1 lub 2, nabywa obywatelstwo
    polskie, jeżeli po ukończeniu szesnastu lat, a przed upływem sześciu
    miesięcy od dnia osiągnięcia pełnoletności złoży odpowiednie oświadczenie
    przed właściwym organem i organ ten wyda decyzję o przyjęciu oświadczenia.

    Art. 7. 1. Zmiany w ustaleniu osoby albo obywatelstwa jednego lub obojga
    rodziców podlegają uwzględnieniu przy określeniu obywatelstwa dziecka,
    jeżeli nastąpiły przed upływem roku od dnia urodzenia się dziecka.
    Trzymiesięczny termin określony w art. 6 ust. 1 i 2 liczy się od dnia, w
    którym zmiana została ustalona.2. Zmiany w ustaleniu osoby ojca, wynikające
    z orzeczenia sądu wydanego na skutek powództwa o zaprzeczenie ojcostwa lub o
    unieważnienie uznania, podlegają uwzględnieniu przy określeniu obywatelstwa
    dziecka, chyba że osiągnęło ono już pełnoletność. Jeżeli dziecko ukończyło
    szesnaście lat, zmiana obywatelstwa może nastąpić jedynie za jego zgodą.

    > Nie wiem jak jest dokładnie w Polsce, ale wydaje mi się, że podobnie.
    > Więc, po co się pozbywać obywatelstwa? Jest to chyba tylko uzasadnione
    > wtedy, gdy Polska nie ma podpisanej umowy z danym krajem o podwójnym
    > obywatelstwie, co może utrudniać rozliczenia podatkowe - np. może
    > zaistnieć wtedy potrzeba płacenia podatku w obu państwach równocześnie.

    ale sa jeszcze inne sytuacje w ktorych polskie obywatelstwo przeszkadza ...

    pozdr