    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Tue, 16 Oct 2012 20:58:05 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: zawiadomienie o pop. przestępstwa
    <507c0b3f$0$26701$65785112@news.neostrada.pl>

    On Mon, 15 Oct 2012, p47 wrote:

    > Ciekawe;-) stanowisko, że nie wystarczy popełnić po prostu przestępstwo,
    > bo do uznania czynu z a przestępstwo nie wystarcza wypełnienie przesłanek
    > opisanych w kodeksie,

    Niby wystarcza.
    Hak jest ukryty gdzie indziej: przestępstwo trzeba UDOWODNIC.
    A właśnie przestępstwo popełniane umyślnie jest trudniejsze
    do dowiedzenia - trzeba mieć dowód umyślności.

    > ale jeszcze trzeba pytać sprawcę, czy czasem nie ma
    > ochoty z niego się wycofać....;-)

    Niestety tak :] (w praktyce).

    Konkretnie, na przykładzie przywłaszczenia: jeśli nastąpiło po legalnym
    wejściu w posiadanie - musisz mieć dowody, że wzywałeś sprawcę do
    oddania. Inaczej "zapomniał oddać" i to Ty wychodzisz na pieniacza,
    ba, możesz ponieść koszty sądowe.

    Z tego powodu bulwersujące bywają sprawy o morderstwo - bo jak nie
    ma dowodów, to obrona szuka metod na "nieszczęśliwy wypadek", "pobicie
    ze skutkiem" itede, w oparciu o brak dowodów na umyślność właśnie.

    > Np. w czasie kontroli dokumentów (np w przypadku dokonania wykroczenia
    > drogowego) ktoś na formularzu druku mandatu kredytowego podaje policji
    > z gruntu fałszywe dane personalne,

    To oni kontrolują dokumenty, czy odbierają oświadczenie?
    Opisujesz dwa różne przypadki a robisz z nich jeden.
    I - co ważne - możesz podać na podstawie którego przepisu?
    Tak, to jest ważne - właśnie ze względu na fakt, że niektóre przestępstwa
    można popełnić nieumyślnie (a pozostają przestępcami).

    > -czy także policja po stwierdzeniu tego
    > faktu najpierw uprzejmie ma prosić o skorygowanie "pomyłki", czy raczej od
    > razu może występować o stosowne ukaranie fałszującego dane?;-)

    A nie wiem. Podaj przepis, trzeba się przyjrzeć :)

    > Wyobraźmy sobie też, że np. pracodawca wystawia nierzetelne zaświadczenia
    > o zarobkach dla ZUS-u, na podstawie których pracownik otrzymuje znacznie
    > zawyżone (dla odmiany) świadczenia emerytalne.

    Weź taki kwit, przeczytaj podstawę prawną, sprawdź co podali w tej podstawie.
    Do tego coś się nie zgadza - ZUS sobie ściąga *składki* wg tej deklaracji.
    I na ogół skutecznie się dopomina. Jeśli zaś zawyżenie wpłacanych składek
    poskutkuje wyższą emeryturą, to "logicznego" problemu nie ma: płacono jak
    od wyższej pensji, to i emerytura należy się jak od wyższej pensji.
    Owszem, dość dawno temu tak było - jak emerytury liczono "z ostatnich
    paru lat". Ale to działa już tylko u wybranych "pracodawców".

    > Sprawa po pewnym czasie wychodzi na jaw, dodatkowo okazuje się, że przed
    > sporządzeniem owych fałszywych zaświadczeń pracodawcy przedstawiano dokumenty
    > także jego własne, ale wcześniejsze, z których wynikało jednoznacznie, ze
    > poziom wynagrodzenia był inny niż w tym ZUS-owskim zaświadczenia, ale mimo to
    > pracodawca nie skorygował tego swojego nierzetelnego zaświadczenia.
    >
    > Czy w tej sytuacji nie byłoby wdrożone postępowanie karne

    Byłoby, bo na 97% piszesz o przypadku który jest karalny również przy
    popełnieniu nieumyślnie.
    O ile oczywiscie ktoś:
    - dopatrzyłby się przestępstwa
    - zechciał *najpierw* pracodawcy zwrócić nadpłacone składki
    (w to ostatnie wątpię)

    pzdr, Gotfryd