  • Data: 2008-08-18 12:39:30
    Temat: Re: zaliczka na wczasy - czy można ubiegać się o zwrot ?
    Od: Roman Rumpel <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Norbert pisze:

    > To jak szukałeś?
    >
    > Zaliczka:
    >
    > * po wykonaniu usługi zostaje wliczona w jej cenę;
    > * jeśli umowa zostaje rozwiązana za zgodą obu stron, to oczywiście
    > zwracają one sobie wzajemne świadczenia, czyli zaliczka wraca do
    > konsumenta;
    > * jeśli umowa zostaje rozwiązana z winy konsumenta, zaliczka
    > pozostaje u usługodawcy;
    > * jeśli umowę rozwiąże usługodawca, jest on oczywiście zobowiązany
    > do zwrotu pobranej zaliczki.

    NO offence, ale łatwo zrobić copy paste z sieci, ale przy rozmowie o
    prawie trzeba chwilę pomyśleć nad uzasadnieniem.

    KC milczy o zaliczce i żadne szukanie nic nie da. Jest to zresztą
    napisane w tym cytowanym artykule. Ja osobiście mam wątpliwości co do
    tego, czy zawsze zaliczka przepada, bo taki charakter ma właśnie
    zadatek, a nie zaliczka.
    Strony w tym przypadku nie uzgodniły umownie przepadku zaliczki w razie
    rezygnacji z usługi, ani nie uzgodniły przepadku części zaliczki. W
    cytowanym zestawieniu mowa jest o tym, ze zaliczka przepada jeśli do
    wykonania u mowy nie dojdzie z winy konsumenta, no to trzeba by te winę
    wykazać, a co więcej, trzeba by wykazać szkodę w wysokości zaliczki.