    From: Kuba vel Torki <t...@k...net.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zakup programu koputerowego
    Date: Thu, 12 Sep 2002 17:10:48 +0200

    Pięknego dnia Thu, 12 Sep 2002 09:23:18 +0200, "Elita.pl"
    <b...@e...pl> cichutko powiedział o:

    >[..]
    >
    >Czyli wg Ciebie kupuje się zasady używania programu
    >a nie jego kopię?
    >Dobry żart tynfa wart.

    Ta dyskusja zaczyna być jałowa.

    Właściciel praw majątkowych (twórca) do programu, sprzedaje - udziela na
    czas określony/nieokreślony, tych praw innej osobie (np. prawa do
    wprowadzenia do obrotu)- dystrybutorowi - z prawem dalszej dystrybucji -
    ale bez prawa użytkowania. Dystrybutor dystrybuuje te programy i między
    tobą, a nim zachodzi umowa sprzedaży (art. 52 ust. 1). I nic więcej.

    A między kupującym - end userem (licencjobiorcą) a twórcą (właścicielem
    praw majątkowych) zawierana jest umowa zwana "licencją na korzystanie z
    egzemplarza programu komputerowego" - która jest zwykła umową cywilną i
    możesz sobie w niej zastrzec, że nie życzysz sobie dalszej odsprzedaży
    tej kopii programu na którą właśnie udzieliłeś licencji. I nie ma prawa
    które by ci tego zabroniło (jak na razie ;).

    Oczywiście jeżeli strona udzielająca licencji na korzystanie z programu
    nie zabroniła odsprzedaży programu to dalszy obrót tym dobrem nie
    narusza jej praw majątkowych.

    I według art. 51 ust. 1 wprowadzonym do obrotu egzemplarzem utworu
    możesz sobie handlować do woli - co nie znaczy, że będziesz mógł go
    legalnie używać, bo przenosisz tylko prawo własności do płyty CD albo
    dyskietki, a niekoniecznie prawo do użytkowania kopii programu na niej
    zawartej. (z resztą tak samo jak po kupieniu praw autorskich do programu
    nie musisz wcale otrzymać fizycznie tego programu [art. 52 ust. 2]).

    (sytuacja podobna jak z biletem miesięcznym - możesz go sobie kupić i
    obracać nim jak sobie życzysz - sprzedać cioci, babci albo sąsiadowi,
    ale jeżeli zgodzisz się na warunki umowy jego użytkowania tzw. umowa
    adhezyjna - podpiszesz bilet i pojeździsz sobie tydzień - to możesz go
    odsprzedać, tyle że osoba, która go kupuje, kupuje tylko papierek z
    nadrukiem, a nie uprawnienia wynikające z zakupu biletu - bo ty go już
    spersonalizowałeś i używałeś.)

    Mam nadzieję że to wyjaśnia w wystarczający sposób.

    Pozdrawiam
    Kuba