    From: Gabriel'Varius' <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zakaz palenia tytoniu w miejscu pracy
    Date: Thu, 10 Jan 2008 10:34:43 +0100

    > Publikator: Dz.U.1996.10.55
    > Rodzaj aktu: Ustawa
    > Data uchwalenia: 1995-11-09
    > Tytuł aktu: Ochrona zdrowia przed następstwami używania tytoniu i
    > wyrobów tytoniowych.
    Dzieki za pomoc ale juz to znalazlem i doszukalem sie w necie na
    stronach gazety prawnej artw/w temacie
    "Problematyka palenia tytoniu w zakładzie pracy została uregulowana
    m.in. w ustawie z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed
    następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 1996 r. nr
    10, poz. 55 ze zm.). Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 zabronione jest
    palenie tytoniu w pomieszczeniach zamkniętych zakładu pracy poza
    pomieszczeniami wyodrębnionymi i odpowiednio przystosowanymi. Za
    wprowadzenie zakazu palenia tytoniu w zakładzie pracy odpowiedzialny
    jest pracodawca, jako użytkownik lub właściciel pomieszczeń. Miejscem, w
    którym dopuszczalne jest palenie tytoniu w zakładzie pracy, jest
    natomiast palarnia, o której mowa w par. 40 załącznika nr 3 do
    rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r.
    w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz.U.
    z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.). Jak wynika z wyroku NSA z 4
    kwietnia 2007 r. (I OSK 892/06, Monitor Prawa Pracy 2007/5/224),
    pracodawca zatrudniający 20 pracowników obowiązany jest, na podstawie
    ogólnych przepisów bhp, utworzyć dla pracowników palarnię bez względu na
    to, czy zatrudnia palaczy tytoniu"

    Czyli mam rozumiec, ze jesli jest to duzy zaklad kilkaset osob to
    pracodawca musi wyznaczyc miejsca do palenia jesli w budynku oraz jego
    obrebie nie wolno palic(zakaz palenia np. przy zwalowiskach koksu czy
    innego materialy latwopalnego) i pozwalac pracownikom wychodzic co
    chwile na papieroska? Jesli wyznaczy takie miejsce to musi ono byc
    oddalone np. od zwalowisk wegla, koksu czy innych materialow
    latwopalnych o spory kawalek drogi. Wowczas taki pracownik wiecej spedzi
    na chodzenie na papieroska niz na prace. Czy tez ten przepis dotyczy
    tylko pracownikow biurowych a nie pracownikow na stanowiskach roboczych?
    pozdrawiam

    --
    <--- http://www.varius.jawnet.pl --->
    Oskar Wilde