  • Data: 2004-10-16 15:05:36
    Temat: Re: wyższa konieczność.
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Markus wyskrobał(a):
    > Słyszałem że w polskim prawie istnieje zasada tzw. wyższej konieczności i
    > chcę się upewnić czy dobrze ją zrozumiałem.
    > Załóżmy ze widzę na ulicy palącego się człowieka a obok idzie pani w
    > bardzo drogim futrze , stosując zasadę wyższej konieczności(chodzi o życie
    > człowieka) zabieram jej to futro i gaszę nim palącego człowieka ,
    > oczywiście futro w tym wypadku nie nadaje się już do niczego.
    > Czy ponoszę za to jakąkolwiek odpowiedzialność? Kto pokryje koszty futra?

    Jest coś takiego jak stan wyższej konieczności. Uwalnia zarówno od
    odpowiedzialności karnej (kontratyp) jak i cywilnej (art. 26 KK i 142 KC).
    Jednak muszą być spełnione łącznie odpowiednie wymogi, by móc skorzystać z
    tego dobrodziejstwa:

    1. Dobro ratowane musi przejawiać wartość wyższą niż dobro użyte do
    ratowania (np. życie ludzkie jest zawsze najwyższe; obraz muzealny - cudze
    wiadro z wodą).
    2. Stracie nie można było zapobiec inaczej niż przez użycie właśnie tego
    użytego środka. W podanym przykładzie jakby na ulicy było też wiadro z wodą,
    to użycie futra byłoby nieuzasadnione.
    3. Zagrożenie musi być bezpośrednie. Człowiek się ewdentnie palił, więc to
    było bezpośrednie zagrożenie życia. Jednak jakby np. ugasić w ten sposób
    jakieś źrodło otwartego ognia, które teoretycznie mogło (ale nie musiało)
    zagrażać człowiekowi i go podpalić, to użycie będzie nieuzasadnione.

    --
    Bartek Gliniecki