eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawowniosek o zwrot opłaty za kartę pojazdu (500 zł) dla samochodów sprowadzanych › Re: wniosek o zwrot opłaty za kartę pojazdu (500 zł) dla samochodów sprowadzanych
  • Data: 2006-01-19 18:47:05
    Temat: Re: wniosek o zwrot opłaty za kartę pojazdu (500 zł) dla samochodów sprowadzanych
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Johnson wrote:
    > Z tego co obiło mi sie o uszy trybunał w wyroku wskazał, że
    > kwestionowany przepis przestaje obowiązywać od 1 maja 2006 roku. Do tej
    > daty jest obowiązującym prawem, a pobrane na jego podstawie opłaty są
    > zgodne z prawem i raczej nie do odzyskania.

    Niekoniecznie. Konstrukcja prawa tutaj jest taka, że (nieco spłycając) na
    temat opłat za KP dla używanego samochodu zza Odry wypowiada się
    rozporządzenie MI (że 500 zł) i art. 90 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę
    Europejską (że nie może być 500 zł). Osoba stosująca prawo powinna uznać,
    że w razie konfliktu należy zastosować normę ze stojącej wyżej w hierarchii
    umowy międzynarodowej.

    Na zgrubsza takim uzasadnieniu ludzie odzyskiwali nieuchyloną przez TK
    akcyzę za samochód.

    Tutaj konflikt norm następuje w zasadzie w każdym przypadku "500 zł za kartę
    pojazdu". Chociaż gdyby znaleźć za Odrą taki używany samochód, którego nie
    da się nabyć w Polsce, to w takim wypadku 500zł dotyczyłoby wszystkich =>
    nie stanowiłoby dyskryminacji => art. 90 TWE nie miałby zastosowania, a
    więc rozporządzenie MI owszem.

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>