    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: weksel - nakaz zaplaty, jak sę bronić?
    Date: Fri, 5 Dec 2008 20:29:10 +0100

    On Fri, 5 Dec 2008, Włodzimierz wrote:

    > Niestety, fizycznie nie było to możliwe, ale mam wszystkie potwierdzenia
    > wpłat. Poza tym wpłaty dotyczyły zadłużenia a nie weksla.

    Przecież sam piszesz, że weksel *był* wypelniony - wcześniej.
    Ale pomińmy.

    IMVHO mamy "ciężki przypadek" :(, czyli za swobodnie wydany weksel.
    Jakbyś mógł archiwa przejrzeć...

    Na mój gust:
    - przed zapłatą weksla może nie udać się obronić, acz podobnoż jest
    wyrok SN iż nabywca powinien sprawdzać czy był prawidłowo wypełniony
    (jeśli był niezupełny), ale "zasadniczo" jest tak że posiadacz może
    żądać kwoty z weksla
    Ów wyrok jest wspominany w archiwum, sam go nie czytałem, tak dla
    jasności.
    - ew. zarzuty (szkoda, w tym umyślne wyrządzenie szkody - co powinno
    być karalne) można podnieść wobec tego co weksel wypełnił niezgodnie
    z deklaracją, inaczej mówiąc *nie wykluczalbym* że to "pan X"
    może zarówno być zobowiązany do oddania "naddatku" jak i zostać
    ukarany. Ale tylko z zastrzeżeniem niżej (że działał w imieniu
    wierzyciela i jest na to dokument).
    - w zakresie tej deklaracji "pan Y" nie ma z nią nic wspólnego.
    Sam piszesz że dostał *wypełniony weksel*.
    Ani się z Tobą nie umawiał, ani nic sam z siebie nie "dopisywał".
    - osoba o której piszesz jak mniemam miała być przedstawicielem
    *wierzyciela*, a nie dłużnika. Pełnomocnictwo *na piśmie*
    lub pisemne (podpisane) oświadczenie wierzyciela o zbyciu
    wierzytelności masz? (rozumiem że weksel był "zły", czyli
    bez "nie na zlecenie" więc wierzyciel mógł go dać komu
    chciał, ale o wierzytelności ma obowiązek powiadomić).

    IMVHO: potrzebujesz pomocy od prawnika (uprawnionego do porad!)
    który jest przy okazji szpecem od weksli.
    Możliwości dyskusji na grupie to nie wyłącza :) (ale *porad*
    się nie spodziewaj)

    pzdr, Gotfryd