    From: h...@g...com
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: uprawa narkotykow i konsekwencje prawne pytania
    Date: Fri, 20 Mar 2009 14:39:56 -0700 (PDT)

    > Zawsze obowiązuje prawo lokalne. Lub 'wyższego rzędu' (np.
    > międzynarodowe).
    >
    > Tak samo jak uchwały krakowskich rajców, nie obowiązują np. w Warszawie
    > albo Szczecinie.

    No niezupełnie, z prawem karnym jest trochę inaczej. Co do zasady
    obywatel
    polski odpowiada za przestępstwo popełnione zagranicą pod warunkiem że
    czyn
    ten stanowi przestępstwo także w miejscu popełnienia. Por. art.
    109-114 k.k.
    A ten przepis art. 55 nowej ustawy rzeczywiście ciekawy, bo wydaje się
    tej
    regule przeczyć:
    "Art. 55.
    1. Kto, wbrew przepisom ustawy, dokonuje przywozu, wywozu,
    wewnątrzwspólnotowego nabycia, wewnątrzwspólnotowej dostawy lub
    przewozi
    przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub terytorium innego
    państwa
    środki odurzające, substancje psychotropowe lub słomę makową,
    podlega grzywnie i karze pozbawienia wolności do lat 5."

    Wygląda to na małpowanie jakiś zaleceń unijnych bez oglądania się na
    konstrukcję własnego systemu prawnego. Ja bym stał na stanowisku, że
    mimo
    wszystko stosuje się tu reguły ogólne k.k. i skoro w Holandii nie jest
    karalne, to sąd polski nie może też skazać za czyn tam popełniony.

    z http://www.grupy.egospodarka.pl/Re-Czy-polskie-prawo
    -obowiazuje-na-terenie-innych-krajow-UE,t,140399,8.h
    tml