    From: "Depilator" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: uciążliwy sąsiad....
    Date: Tue, 26 Nov 2002 15:39:37 +0100

    Użytkownik "mariusz" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:arvr0r$s0f$1@julia.coi.pw.edu.pl...
    > Witam,
    > Mam problem. Otóż mój znakomity sąsiad posiadający firme wymieniającą
    okna,
    > ubzdurał sobie, że będzie starymi ramami palił w piecu. Przed bramą na
    > drodze lezy ogromana sterta tychże ram, ale nie to jest najgorsze.
    Tragedia
    > zaczyna się w momencie, gdy rozpali w piecu.... dym, gryzący smród,
    ogólnie
    > tragedia. Teraz pytanie: ile i jakie paragrafy złamał? Najpierw będę z nim
    > rozmawiał, ale chce mieć jakąś podkładke.
    > pozdrawiam Mariusz

    Najbardziej ogólną norma jest art. 5. Kodeksu cywilnego mówiący o nadużyciu
    prawa podmiotowego. POtem idzie art. 144. tegoż kodeksu, zabraniający już
    specyficznie sąsiadom uprzykrzania życia sobie nawzajem - w tym przy padku
    poprzez tzw. immisje. Posiłkować się można ochrona dóbr osobistych - zdrowie
    jest jednym z nim i można na podst. art. 24. kc żadać zaniechania działania,
    które zagraża temu dobru. Norm karnych chyba żadnych nie narusza, bo chyba
    nie przybiera ta działalność takich rozmiarów, żeby się nadawała do
    zastosowania art. 183 kk. Nawet w kodeksie wykroczeń, gdzie jest kara za
    dosłownie wszytko, nie potrafiłem znaleźć pasującego artykułu. Więc chyba
    droga cywilna tylko...

    Depi.