  • Data: 2009-08-04 10:43:26
    Temat: Re: termin wypowiedzenia umowy najmu
    Od: przypadek <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 4 Sie, 10:59, kuba <j...@g...com> wrote:

    > Po pierwsze primo, na czas nieoznaczony tak - no napisał. Natomiast nie
    > powiedział, jak jest płatny czynsz, więc ograniczyłem się do wskazania
    > przepisu.
    >
    > Po drugie primo, mnie się wydaje, że ten przepis ma charakter ochronny
    > względem najemcy, więc nie może się na wydłużenie terminu powołać
    > wynajmujący.

    A skąd taki wniosek, że ma to charakter ochronny jedynie dla najemcy?
    Polecam np. II CKN 264/00:
    "Przepisy art. 673 i 688 k.c. mają charakter bezwzględnie
    obowiązujący."

    Poza tym za zasadny należy uznać wypowiedziany w zaskarżonym wyroku
    pogląd, że jeśliby nawet strony zastrzegły, że wynajmujący może
    wypowiedzieć najem jedynie w wypadkach określonych w § 3 pkt 2 umowy,
    zastrzeżenie to byłoby nieważne. Wyrażona w art. 673 k.c., w
    odniesieniu do najmu w ogóle, oraz w art. 688 k.c., w odniesieniu do
    najmu lokali, norma - według której, jeżeli czas trwania najmu nie
    jest oznaczony, zarówno wynajmujący, jak i najemca mogą wypowiedzieć
    najem z zachowaniem określonych terminów bez konieczności wystąpienia
    jakichś szczególnych okoliczności - ma charakter bezwzględnie
    obowiązujący. Odmienny, względnie obowiązujący charakter, wyraźnie
    przez ustawodawcę przewidziany, ma tylko ta część uregulowania
    zawartego w art. 673 k.c., która dotyczy terminów wypowiedzenia.
    Podobnie, zdaniem niektórych autorów rzecz się ma, gdy chodzi o
    regulację dotyczącą terminu wypowiedzenia, zamieszczoną w art. 688
    k.c. Jednakże według dominującego poglądu, ta regulacja ma charakter
    nie względnie obowiązujący, lecz jednostronnie bezwzględnie
    obowiązujący, to znaczy dopuszcza tylko zastrzeżenie dłuższego terminu
    wypowiedzenia od określonego w art. 688 k.c.

    Najemca (lokalu mieszkalnego) ma ochronę zapewnioną gdzie indziej -
    ustawa o ochronie praw lokatorów.