  • Data: 2023-03-03 00:13:48
    Temat: Re: szyba
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2023-03-02, PD <p...@g...pl> wrote:
    > zupełnie OT, naszła mnie kiedyś myśl, że ubezpieczenia co do zasady nie
    > różnią się niczym od hazardu. Zawierasz z ubezpieczycielem zakład, że w
    > danym czasookresie nastąpi zdarzenie z jakiejś kkategorii.
    > Ubezpieczyciel kalkuluje stawkę zakładu na podstawie prawdopodobieństwa,
    > tak by dodatnia wartość oczekiwana z zakłądu była po jego stronie.
    > Niczym się to nie różni od obstawiania wyników meczu. Nawet występuje
    > analogiczne zjawisko do ustawiania meczów w postaci wyłudzania odszkodowań.

    Zasadniczo tak. Przy czym przez hazard rozumiemy tu właśnie takie
    rzeczy jak mecze, wyścigi i inne podobne z jakąś zmienną niewiadomą,
    nie zaś koło ruletki czy kości

    Przy masowych ubezpieczeniach firm, które są już na rynku dłuższy
    czas, jest pewnie o tyle łatwiej, że wystarczy monitorować biezący
    margines zysku, i czynniki markro (ekonomiczne i inne), które
    modyfikują poziom indywidualnego ryzyka (np. inflacja, podatki od
    usług serwisowych, ceny zamienników etc etc oraz niska podaż Ferrari i
    dużego Fiata MR)

    --
    Marcin