  • Data: 2023-02-28 17:15:51
    Temat: Re: szyba
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 27 Feb 2023 22:31:22 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Nie do końca wiem, o co pytasz. Ja gdzie przyjadą?

    Do takiego zdarzenia.
    Powiedzmy ze trafiony kierowca policję wezwał, albo sie zglosil
    z nr rejestracyjnym pojazdu "sprawcy", moze nawet film ma na poparcie

    > Ździebko kłuci się to z teorią siły dośrodkowej / odśrodkowej.

    Sila odśrodkowa jest pozorna. Dośrodkowa jest rzeczywista, ale dziala
    w złą strone.

    Pomysl - dolny punkt opony wzgledem jezdni jest nieruchomy.
    Potem sie podnosi, a potem porusza w góre i do przodu.
    Dokladniej rzecz biorąc to punkt porusza sie po cykloidzie.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Cykloida

    Kamien przyczepiony do opony tez sie porusza po cykloidzie,
    do czego jest potrzebna siła działająca na niego,
    a jak siły zabraknie, to sie porusza po prostej stycznej w punkcie
    oderwania.
    Punkt na cykloidzie nigdy nie ma poziomej skladowej predkosci "do
    tyłu".

    A pisze dlatego, ze kamien jest podrzucany w gorę i nawet troche
    "do przodu".
    Jak jedziesz z tylu i w niego wjedziesz ... twoja wina - za szybko
    jechales, nie zdązyles zahamować :-)

    > Taka
    > proca (ale typu rzemień, a nie widełki) też Twoim zdaniem jedynie ten
    > kamień podrzuca, a wraży rycerz w niego wbiega, lub by było w zgodzie z
    > epoką - wjeżdża rydwanem?

    Przemysl co bedzie, jak strzelający sam bedzie jechal na koniu czy
    rydwanie, z predkoscią taką jak obwodowa predkosc procy.

    > I w dodatku akurat taka opona faktycznie chyba bardziej go podrzuca, niż
    > odrzuca.

    Odrzucic moze, jak na zwirowej drodze dasz w gaz i kolo "zabuksuje".

    > U nas tego pilnuje Straż Miejska / Wiejska oraz Policja.

    I co robicie, jak jest mała dziura?
    Bo za pare miesiecy ona bedzie dziura, i co sie stalo z asfaltem,
    który znikł?

    > To zależy. Jedli widać, ze jest kałuża, to kierującego - może przecież
    > zwolnić. A jak nie widać, bo to dziura w drodze pod lustrem płytkiej
    > kałuży, to zarządcy drogi.

    Zaraz zaraz - to są kałuże płytkie i głębokie?
    A przeciez obie chlapią przy przejeżdzaniu.

    To do ilu trzeba zwolnic w czasie deszczu? 20km/h, 10km/h?
    A moze zarzadca drogi ma dbac o sprawną kanalizacje?

    J.