    From: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty[usunTo]@o2.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: strażnik wyjmuje ulotki na parkingu hipermarketu
    Date: Sat, 10 Oct 2009 14:35:45 +0200

    Ludziom nie dogodzi... Strażnik chciał dbać o to, abys nie dostawał "spamu".
    Swoją drogą z punktu widzenia prawa to umieszczenie takiej ulotki, raczej
    nie jest darowizną z mojego punktu widzenia. Raczej jest to umieszczenie
    ogłoszenia, informacji. W dodatku, gdyby uznać, że wycieraczka nie jest
    miejscem do umieszczania takich rzeczy (nie wiem, vide zawiadomienia straży
    miejskiej etc) to mamy:

    Art. 63a.KW § 1. Kto umieszcza w miejscu publicznym do tego nie
    przeznaczonym ogłoszenie, plakat, afisz, apel, ulotkę, napis lub rysunek
    albo wystawia je na widok publiczny w innym miejscu bez zgody zarządzającego
    tym miejscem,
    podlega karze, ograniczenia wolności albo grzywny.
    § 2. W razie popełnienia wykroczenia można orzec przepadek przedmiotów
    stanowiących przedmiot wykroczenia oraz nawiązkę w wysokości do 1.500
    złotych lub obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego.

    Tak, czy siak chyba takie umieszczenie ulotki nie wskazuje na przekazanie
    własności do niej. Gdyby taką informacje organ publiczny itp. wtedy
    mielibyśmy wykroczenie ochroniarza art . 67 kw(usuwanie ogłoszenia)

    >poza tym jakim prawem moga zabronic wkładania ulotek, jest to parking,
    >który jest ogólnie dostępny, z pewnościa budowa parkingu była
    >elementem zgody na postawienie hipermarketu.

    Jeśli to ich teren, mogą ustanowić zasady korzystania z niego. Oczywiście
    taki ochroniarz ma bardzo ograniczone uprawnienia egzekwowania zakazu
    roznoszenia ulotek na terenie, gdzie pracuje, nie mniej jednak może
    conajmniej wezwać do opuszczenia terenu ze względu na złamanie regulaminu.
    (uprzedzam: nie oznacza to, że ochroniarz ma prawo ulotkarzom ich ulotki
    siłą zabierać czy ich zatrzymywać)