    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: spółka z o.o. i problem z udziałami
    Date: Thu, 16 Nov 2006 20:29:13 +0100

    On Thu, 16 Nov 2006, lobuziaczka wrote:

    > Witam,
    >
    > Jest następująca sytuacja. Spólka z o.o. zawiązana przez dwóch
    > wspólników. Jeden ma wkład w wysokości 99%, drugi 1% (do spółki
    > wnosił 1000zł).

    Teza: celem wspólnika "99%" jest niepodpadnięcie pod ZUS :>

    > Drugi chce sie pozbyc swojego udzialu, ale w statucie jest zapis ze
    > zbycie udzialow jest mozliwe tylko za zgoda wspolnika (i oczywiscie tej
    > zgody nie ma). Czy w takim razie jest mozliwe pozbycie sie tego udzialu
    > w jakikolwiek inny sposob?

    A KSH czytałaś?
    +++
    § 2. Jeżeli zbycie uzależnione jest od zgody spółki, stosuje się
    przepisy § 3- 5, chyba że umowa spółki stanowi inaczej.
    § 3. Zgody udziela zarzšd w formie pisemnej. W przypadku, gdy
    zgody odmówiono, sšd rejestrowy może pozwolić na zbycie, jeżeli
    istniejš ważne powody.
    § 4. W przypadku, o którym mowa w § 3, spółka może w terminie
    wyznaczonym przez sšd rejestrowy przedstawić innego nabywcę.
    W razie braku porozumienia cenę nabycia i termin jej zapłaty ustala
    sšd rejestrowy na wniosek wspólnika lub spółki, po zasięgnięciu,
    w miarę potrzeby, opinii biegłego.
    § 5. Jeżeli wskazana przez spółkę osoba nie uiœciła ceny nabycia
    w wyznaczonym terminie, wspólnik może rozporzšdzać swobodnie swoim
    udziałem, jego częœciš lub ułamkowš częœciš udziału, chyba że nie
    przyjšł oferowanej zapłaty.
    ---

    Na mój gust - nie można zmusić ani spółki ani wspólnika do "zabrania
    udziału". Można jedynie znaleźć innego chętnego który weźmie udział
    i dla odmiany będzie go trzymał :)

    > Moze bezplatne zrzeczenie sie albo jakies inne rozwiazanie?

    Nie wiem jak "porzucić udział" :)

    pzdr, Gotfryd