  • Date: Wed, 13 Jun 2012 12:33:22 +0200
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: skręt w lewo poza skrzyzowaniem- wypadek - kto winien?

    W dniu 13.06.2012 12:05, angela pisze:

    > około 18m/ rozpoczął manewr od prawej krawędzi jezdni, nie od środka jezdni
    > /art 22 ustawy Prd ust 2/. samochód osobowy stycznie uderza z lewej strony w
    > przedni zderzak ciężarowego.

    Czyli w momencie, kiedy ciężarówka zaczęła skręcać, wyprzedzający już
    "dawno" był obok niej i jechał lewym pasem, a nie dopiero nań wjechał?

    > Czy wyprzedzany ma obowiązek sprawdzać co się dzieje za nim i czy nie jest
    > nieprawidłowo wyprzedzany( art. 3 ustawy Prd a art. 25 ust. 1 Prd) ? Tutaj

    Dlaczego nieprawidłowo? Wyjazd z posesji to nie jest skrzyżowanie, więc
    wyprzedzać można.

    > Kotowski i Stefański rozbieżnie oceniają. wyprzedzający twierdzi, że
    > kierunkowskaz w lewo nie był włączony , wyprzedzany, że tak, więc Jak to
    > oceniacie?prośba o jakieś dostępne orzecznictwo sądu

    Jeśli ten z ciężarowego udowodni, że miał włączony kierunkowskaz zanim
    wyprzedzający zaczął wyprzedzać, to winny będzie ten wyprzedzający.

    Jeśli nie udowodni, a w sytuacji o jaką się powyżej pytałem będzie to
    właściwie niemożliwe (bo sugerowałoby, że wyprzedzający celowo się
    władował pod skręcającą ciężarówkę), winny będzie skręcający.