eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawosamochód służbowy - prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika › Re: samochód służbowy - prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: samochód służbowy - prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika
    Date: Tue, 20 May 2008 03:03:37 +0200

    On Mon, 19 May 2008, bullet wrote:

    > ostatnio zatrudniłem się w firmie X, od pierwszego tygodnia zdarzają się
    > sprzeczki o samochód, który dostałem do dyspozycji, tak naprawde nie
    > powinienem nim wyjechać na droge (z większych wad brak klaksonu, pęknięcie
    > na przedniej szybie plus dużo innych drobiazgów) dwa razy nim się
    > przeturlałem ale potem odmówiłem jeżdżenia nim, wogóle przestałem nosić
    > prawko do pracy

    To jedna sprawa.

    > Tutaj mam kilka pytań co do samych samochodów służbowych,
    > jak wygląda sprawa dowodu rejestracyjnego ? ten wóz który dostałem jest
    > zarejestrowany na szefa, prawdopodobnie jest to jego prywatny, w dowodzie
    > nic o firmie nie ma napisane, szczerze to nie wiem czy powinno?

    A weź Ty...
    Ta cała firma to jest *spółka handlowa* (spzoo lub S.A.) czy DG
    osoby fizycznej (lub SC)?
    Czym jest, Twoim zdaniem, "samochód firmowy" w 1-osobowej DG (a pewnie
    o takiej mowa) jak nie *prywatną własnoscią właściciela*?

    Tzw. "firmowość" sprowadza się (przy DG osobowej) wyłącznie do *ujęcia
    w majątku przeznaczonym do DG* takich składników majątkowych, jak
    środki trwałe, tudzież z wynikającym z tego przeznaczeniu tychże
    (srodków).

    > kiedyś słyszałem że wogóle powinienem podpisać odbiór i zdanie samochodu
    > służbowego, jak z tym sprawa wygląda ?

    Tu nie wnikam, nie wiem czy są jakieś regulacje *pracownicze*.
    Na zdrowy rozum takie "podpisanie odbioru" sprowadzałoby się do tzw.
    "przyjęcia na stan", czyli wzięciu na siebie odpowiedzialności
    majątkowej.
    Nie wiem czy to dobry pomysł :)

    > Gdzie moge znaleźć przepisy odnośnie samochodu służbowego ? prywatnego szefa
    > używanego w firmie czy to firmowego ?

    Przyjmij, że coś poplątałeś.
    Samochód jest szefa i kropka.
    To czy ma go wpisane do EST czy nie jest naprawdę drugorzędne - nie
    licząc drobiazgu, iż niewpisany wychodziłby bardzo niekorzystnie
    finansowo (podatkowo dla ścisłości), więc niemal na pewno jest "ujęty".
    Ale to jest BEZ ZNACZENIA dla spraw niepodatkowych!

    Co do reszty się nie wypowiadam.
    Ale:

    > Jak wygląda sprawa odpowiedzialności przy ewentualnej kontroli drogowej ?
    > jesli ja coś zawinię (np prędkość, ciągła linia - jasne moja wina) to
    > wiadomo ja płace ale jak w pozostałych przypadkach gdzie stan pojazdu
    > zależy od firmy ?

    ...będę kibicował.
    Z wiadomą intencją - powołania się wobec ew. dyskutantów opiniami które
    były wyrażane w sprawie "ograniczenie prędkości a rower" :)
    (moje zdanie: kierujący ma przestrzegać przepisów. Kropka. Znaczy to,
    że ma zadbać o WSZYSTKO co jest niezbędne, aby ich przestrzegać)

    pzdr, Gotfryd
    (BTW: DG, KPiR, VAT :> ale bez pracowników i bez samochodu w EST)