  • Data: 2006-02-18 18:59:10
    Temat: Re: sad depozytowy nie chce wyplacic spadkobiercom
    Od: Rafał Święch <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 17 Feb 2006 21:06:35 +0100, vel konrad napisał(a):

    > jezeli nawet bezpodstawnie wzbogacony, to i tak jest ich wlascielem.
    > chodzi o rzeczy. przeciez nie ma oddac tych samych pieniedzy, bankotow,
    > lecz okreslona kwote. oczywiscie czepiam sie z lekka, ale w tej sprawie
    > ma to znacznie, gdyz nie mozna, imho, rozsadnie twierdzic, ze te
    > pieniadze w depozycie to wlasnie pieniadze spadkodawcy i jego
    > spadkobiercy - ten pan, jak piszesz - ma je odebrac. postuluje zatem, w
    > razie niepowodzenia wyciagniecia kasy z depozytu, za pozostalymi
    > uczonymi w pismie, wytoczenie powodztwa.

    Wydaje mi się, że aby rozwiązać ten problem należy sobie odpowiedzieć na
    pytanie kto jest właścicielem pieniędzy znajdujących się w depozycie.
    Zgadzam się, że nie chodzi o to, aby oddać te same pieniądze tylko takie
    same pieniądze. Jednakże wszyscy zakładacie, że w skład spadku po osobie
    która złożyła pieniądze do depozytu wchodzi ów depozyt. Wtedy powództwo o
    zapłate rzeczywiście byłoby najrosądniejsze. Należy zastanowić się jednak
    nad charakterem depozytu. Pieniądze do depozytu dłużnik składa w swoim
    interesie, by uchronić się od ewentualnego zarzutu niespełnienia
    świadczenia. W tym wypadku bezpodstawnie wzbogacony złożył pieniądze do
    depozytu sądowego, wykazując się należytą starannością. Pieniądze te
    wchodzą w skład jego majątku - tym samym majątku spadkowego do momentu
    kiedy nie zostanie rozstrzygnięty spór między nim, a wierzycielem. Z
    naszego stanu faktycznego wynika, że sąd orzekł co do tego w skład jakiego
    majątku wchodzą te pieniądze. Prawdopodobnie orzekł to w postanowieniu o
    dział spadku. Orzekł on o tym kto jest właścicielem tych konkretnych
    pieniędzy. Jeżeli teraz pozwiemy o zapłatę spadkobierców osoby, która
    złożyła pieniądze do depozytu będą się oni bronili tym, że pieniądze te nie
    wchodzą w skład długów spadkowych, nigdy nie należały do spadku po zmarłym,
    tak więc powództwo jest bezprzedmiotowe. Proszę pamiętać, że oni nie
    wypłacili tych pieniędzy z depozytu. Jeśliby to zrobili wtedy możnaby ich
    pozwać o zapłatę. W obecnym stanie rzeczy wydaje się to niewłaściwe. Proszę
    napisz co o tym sądzisz