    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: rejestracja na bezrobociu a numer ROR
    Date: Wed, 3 Aug 2005 12:20:38 +0200

    Użytkownik "bezrobotna pyra" <p...@b...pra.cy> napisał w wiadomości
    news:dcq59c$c0t$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Ale ja mam ten rachunek, tylko nie chcę go podać, a to może podpaść
    pod
    > poświadczenie nieprawdy, albo zatajenie??

    Nie każde kłamstwo w urzędowym formularzu jest przestępstwem. Po
    pierwsze ustawa musi przewidywać obowiązek udzielenia konkretnej
    informacji. Po drugie musisz zostać prawidłowo pouczony o karalności
    fałszerstwa w tym zakresie, bowiem art. 233 kk uzależnia od tego
    możliwość ścigania kogokolwiek. Po trzecie informacja musi być istotna
    dla sprawy (to już wynika z orzecznictwa). O ile nie widząc formularza
    trudno mi powiedzieć, czy spełnia on dwa pierwsze warunki, to na pewno
    trzeciego nie spełnia. Żaden znany mi przepis nie uzależnia prawa do
    zasiłku od posiadania lub nie rachunku bankowego. Tak więc możesz
    bezkarnie w tym zakresie "kłamać".

    Podejrzewam, że to pole jest po to, by w razie przyznania Ci jakiejś tam
    zapomogi czy innej płatności nie szukać Cię i nie pytać, tylko wprost
    wysłać na rachunek. Ustalenie tego, czy posiadasz jakiś rachunek, gdyby
    chciały to zrobić organa ścigania w związku z prowadzeniem przeciwko
    Tobie postępowania jest umiarkowanie trudne. Dla myślącego, to dwa pisma
    za pośrednictwem prokuratury w odpowiednie miejsca. Tak więc z kolei
    ukrywanie rachunku niewiele tu zmienia. Ale to Twoje prawo.