    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pytanie o podzial spadku - TRUDNA SPRAWA
    Date: Sun, 19 Oct 2003 22:37:25 +0200

    > Doprecyzuje. Jest on spadkobiorca majatku (wraz z swoja siostra)
    > w spadku po swoim ojcu(ten mial 1/5), ktory zginal w czasie wojny.
    > Jego ojciec a moj dziadek jest spadkobiorca po swoim ojcu, moim
    > pradziadzie. Moj pradziad wraz z malzonka sa ostatnimi wlascicielami.
    > Majatek nie byl nigdy dzielony sadownie.
    > Czyli mowisz, ze moj ojciec nie moze zrzec sie majatku. Dostanie
    > polecony z wyrokiem sadownym, iz jest wlascicielem 1/10 spadku
    > nawet jesli by sie bronil rekami i nogami. ;-)
    >
    > Czy w tych moich doprecyzowanych okolicznosciach to jest
    > absolutnie pewne?

    Kodeks cywilny:

    Art. 1015. § 1. Oswiadczenie o przyjeciu lub o odrzuceniu spadku moze byc
    zlozone w ciagu szesciu miesiecy od dnia, w którym spadkobierca dowiedzial
    sie o tytule swego powolania.
    § 2. Brak oswiadczenia spadkobiercy w powyzszym terminie jest jednoznaczny
    z prostym przyjeciem spadku. Jednakze gdy spadkobierca jest osoba nie
    majaca pelnej zdolnosci do czynnosci prawnych albo osoba, co do której
    istnieje podstawa do jej calkowitego ubezwlasnowolnienia, albo osoba
    prawna, brak oswiadczenia spadkobiercy w terminie jest jednoznaczny z
    przyjeciem spadku z dobrodziejstwem inwentarza.

    > Chyba rozumiem. Musi sporzadzic akt darowizny i kuzynka zaplaci
    > podatek od darowizny. (lub oczywiscie moze sporzadzic testament)

    Akt darowizny sporzadzic musi, a w zasadzie generalnie musi isc do
    notariusza i zrobic darowizne. Co do podatku, to juz pewnosci nie ma. Jest
    pewna kwota wolna od podatku (dosc duza w wypadku rodziny, a nie pamietam
    jaka). Tak wiec jesli dom nie jest warty bardzo duzo, to w wypadku 1/10
    jego wartosci zaryzykuje, ze podatku nie bedzie, albo bedzie dosc
    symboliczny.

    > PS. Mam jeszcze 1 pytanie, sadzimy, ze nie uda sie dotrzec do
    > wszystkich 10 spadkobiorcow - w szczegolnosci, ze czesc z nich
    > podliczamy wirtualnie, gdyz nie zyja i sadzimy odbedzie sie szukanie
    > ich dzieci. Gdy czesci nie uda sie odnalezc (po wyczerpaniu wszystkich
    > srodkow, lacznie z ogloszeniem prasowym), to co sie stanie z
    > ta czescia majatku, ktora na rozprawie nie mozna przyznac nikomu
    > konkretnie. Piecze nad nim wezmie panstwo, czy zostanie rozdzielony
    > wsrod reszty, jakies terminy przedawnienia?

    Odpowiedzi poszukaj w art. 671 kpc i nastepnych. W skrócie sad umiesci
    ogloszenia i bedzie czekal 6 miesiecy na zgloszenie sie spadkobierców. Z
    uplywem tego terminu podzieli na pozostalych spadek. Z tym, ze nie wiem,
    jak rozumiec Twoje oswiadczenie, ze moze byc klopot z dotarciem do
    spadkobierców. Nie wiadomo czy sa, czy wyjechali i nie wiadomo gdzie. Jak
    wyjechali, to sad przyzna im nalezna czesc na podstawie dostarczonych
    przez pozostalych spadkobierców dokumentów.