    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [pyt] Fotografowanie miejsca wypadku
    Date: Fri, 22 Jul 2005 01:09:41 +0200

    Użytkownik "Maciej Bebenek" <m...@t...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:dbp8nt$mtg$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Ale oni sami muszą o to zadbać.

    O co mają zadbać? Przecież Ty mnie próbujesz przekonać, że każdy
    funkcjonaiusz jest z definicji powszechnie znany.

    > No to troche opinii z policji ;-)
    > http://www.gazeta.policja.pl/archiwum/200504/bunt.ht
    ml

    Moim zdaniem ktoś zapomina, że policjant po to nosi mundur, by być
    rozpoznawalnym. Jego wizerunek akurat nie ma tu znaczenia. W małym
    miasteczku, czy wsi nie ma to większego znaczenia, bo i tak wszyscy
    przeważnie wszystko wiedzą. Ale w dużym mieście? Tu jest większa
    anonimowość. Gdyby wizerunek wystarczył, to zamiast wydawania
    legitymacji służbowych, czy ponoszenia kosztów umundurowania
    opublikowało by się w dzienniku ustaw zdjęcia policjantów i po kłopocie.
    Wówczas byli by faktycznie powszechnie znani.

    Najbardziej zdziwiła mnie opinia uznanego autorytetu z zakresu prawa
    prasowego. Ciekawy jestem gdzie on w ustawie znalazł wyłączenie spod
    ochrony funkcjonariuszy publicznych. Już cytowałem ustawę. Tam jest mowa
    o "osobach powszechnie znanych". Czyżby Profesor Jacek Sobczak stawiał
    znak równości pomiędzy funkcjonariuszem publicznym, a osobą powszechnie
    znaną? Ciekawy jestem na jakiej podstawie.

    Dla mnie osoba powszechnie znana to taka, w odniesieniu do której należy
    oczekiwać, ze większość osób ją na fotografii jednoznacznie
    zidentyfikuje. Na przykład Prezydent Polski. Widzisz zdjęcie, nawet bez
    podpisu i wiesz, kto to jest z imienia i nazwiska. Może nie każdy wie,
    ale generalnie powszechnie wiadomo kto to jest i każdy kto chce, to może
    się z łatwością dowiedzieć. Aktor, piosenkarz - mają to wpisane w zawód.
    Pozostałe osoby możesz sobie fotografować jako elementy całości. A więc
    nie mogę Ci zabronić sfotografowania na miejscu wypadku przy okazji
    dzielnicowego, który to miejsce zabezpiecza. Ale na portret musi wyrazić
    zgodę.