    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przymusowy ustroj majatkowy w malzenstwie
    Date: Thu, 16 Oct 2008 13:40:29 -0500

    Ludek Vasta wrote:
    > Witam,
    >
    > tlumacze z polskiego na czeski jakas umowe majatkowa malzenska i m. in.
    > tam jest takie oto zdanie:
    >
    > "Stawający oświadczają, że nie nastąpiły żadne przesłanki powodujące
    > powstanie w ich małżeństwie przymusowego ustroju majątkowego w myśl
    > przepisów Działu III Rozdziału 111 Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego."
    >
    > Z tekstu ustawy mi sie wydaje, ze to jest po prostu rozdzielnosc
    > majatkowa, ale w takim przypadku przeciez nie trzeba robic umowy
    > majatkowej, ktora robi to samo.
    >
    > Czy moglby mi ktos na szybcika powiedziec, na czym polega ten
> [...]

    Generalnie oswiadczaja, ze nie sa w separacji, zaden z nich nie jest
    ubezwłasnowolniony lub sąd nie orzekł rozdzielności majątkowej na
    wniosek jednego z nich.
    Tak jak mowisz, mowa o rozdzielnosci majatkowej, z tym, ze normalnie w
    malzenstwie rozdzielnosc majtkowa osiaga sie za zgodą obu stron.
    To sa przypadki kiedy rozdzielnosc powstaje, albo bez zgody jednego z
    nich na pdostawie orzeczenia sadu, albo z mocy prawa.

    Rozdział III.(41)

    Przymusowy ustrój majątkowy.

    Art. 52. § 1. Z ważnych powodów każdy z małżonków może żądać
    ustanowienia przez sąd rozdzielności majątkowej.
    § 2. Rozdzielność majątkowa powstaje z dniem oznaczonym w wyroku, który
    ją ustanawia. W wyjątkowych wypadkach sąd może ustanowić rozdzielność
    majątkową z dniem wcześniejszym niż dzień wytoczenia powództwa, w
    szczególności, jeżeli małżonkowie żyli w rozłączeniu.

    Art. 53. § 1. Rozdzielność majątkowa powstaje z mocy prawa, w razie
    ubezwłasnowolnienia lub ogłoszenia upadłości jednego z małżonków.
    § 2. W razie uchylenia ubezwłasnowolnienia, a także umorzenia,
    ukończenia lub uchylenia postępowania upadłościowego, między małżonkami
    powstaje ustawowy ustrój majątkowy.

    Art. 54. § 1. Orzeczenie separacji powoduje powstanie między małżonkami
    rozdzielności majątkowej.
    § 2. Z chwilą zniesienia separacji powstaje między małżonkami ustawowy
    ustrój majątkowy. Na zgodny wniosek małżonków sąd orzeka o utrzymaniu
    między małżonkami rozdzielności majątkowej.