    From: "Stefan" <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: problemy ze spłatą kredytu
    Date: Wed, 7 Jan 2004 23:12:33 +0100

    > Nie wiem, jak bardzo sprawa jest zagmatwana i zabagniona.
    Jako poręczyciel
    > mama odpowiada za całość długu mając jednocześnie
    roszczenie zwrotne do
    > głownego dłużnika i tego sie nie przeskoczy - nie ma
    legalnej opcji "żeby
    > nie płacić za nich".
    Rozumiem. I jak coś zapłaci za niego, to on staje się
    automatycznie jej dłużnikiem.

    > Jesli sprawa oddana zostanie do sądu, to do spłacenia
    dojdą koszty sądowe i
    > komornicze oraz odsetki a komornik zajmie to, co poda mu
    SKOK we wniosku -
    > czyli najprawdopodobniej również aktywa poręczyciela
    (wynagrodzenie,
    > emerytura, ruchomości).
    A tak ogólnie. Komornik zwykle poprzestaje na
    wynagrodzeniach czy stara się wyciągnąć też z innych źródeł?
    I ma określoną jakąś kwotę, którą ma ściągać miesięcznie czy
    ma się starać maksymalnie ile się da?

    > Dlatego nie opłaca się usiąść z założonymi rękami,
    > kiedy jest taka sytuacja - w jednym czy drugim wypadku
    poręczyciel ma
    > roszczenie do dłużnika głównego, ale po co to roszczenie
    ma być później
    > większe, a jego ściąganie kosztowniejsze i trudniejsze?
    Ok. Powiedzmy, że poręczyciel spłaca. Aby potem odzyskać
    pieniądze trzeba skorzystać z pomocy sądu -> komornika. Czy
    poręczyciel ma wtedy takie same szanse na odzyskanie
    pieniędzy jak gdyby próbował tego SKOK? Chodzi mi o to, czy
    SKOK nie dobierze się sprawniej do kredytobiorcy niż
    poręczyciel. (chociaż wydaje mi się, że nie ma różnicy...)

    Wpadło mi do głowy coś takiego: Czy możliwe jest dogadanie
    się z windykatorem takie, że spłaca się część długu i oni w
    sądzie domagają się spłaty tylko od pozostałych dłużników?
    Płaci się część i dają spokój.

    Pozdrowienia
    Stefan