    From: "Krzysztof Semczuk" <x...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: problemy ze spłatą kredytu
    Date: Wed, 7 Jan 2004 19:52:22 +0100
    Sender: x...@p...onet.pl@net2-3.telkab.pl

    Użytkownik "Stefan" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:bthhe7$u7$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Witam
    >
    > W czerwcu moja mama poręczyła kredyt w SKOKu (13000).
    > Kredytobiorca spłacił ze 4 raty i koniec... dzisiaj był
    > windykator powiadomić, że za pare dni oddadzą sprawę do
    > sądu.
    > Oprócz mojej mamy jest jeszcze jeden poręczyciel (matka
    > kredytobiorcy). Co można zrobić, żeby nie spłacić za nich?
    >

    > Pozdrowienia
    > Stefan

    Nie wiem, jak bardzo sprawa jest zagmatwana i zabagniona. Jako poręczyciel
    mama odpowiada za całość długu mając jednocześnie roszczenie zwrotne do
    głownego dłużnika i tego sie nie przeskoczy - nie ma legalnej opcji "żeby
    nie płacić za nich". O nielegalnych niech piszą inni.
    Najlepiej wynegocjować z windykatorem spłaty w jak najniższej wysokości
    (najlepiej dogadać się na przykład, że państwo będą spłacali tylko kapitał)
    i brać za tyłek synusia i mamusię.
    Jesli sprawa oddana zostanie do sądu, to do spłacenia dojdą koszty sądowe i
    komornicze oraz odsetki a komornik zajmie to, co poda mu SKOK we wniosku -
    czyli najprawdopodobniej również aktywa poręczyciela (wynagrodzenie,
    emerytura, ruchomości). Dlatego nie opłaca się usiąść z założonymi rękami,
    kiedy jest taka sytuacja - w jednym czy drugim wypadku poręczyciel ma
    roszczenie do dłużnika głównego, ale po co to roszczenie ma być później
    większe, a jego ściąganie kosztowniejsze i trudniejsze? I po co płacić co
    miesiąc tyle ile zajmie komornik, jeśli (czasem) można ustalić z windykacją
    raty mniej dotkliwsze?

    A co do rady przedmówcy:
    "Zmusić dłużnika do samodzielnej spłaty, a na następny raz nie poręczać byle
    komu. :("
    - zgadzam się w pełni, a zwłaszcza z druga częścią.

    KS

    ps. Pracowałem w windykacji prawie 6 lat.