    From: "Beti" <b...@e...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo pracy, ciaza
    Date: Tue, 13 Aug 2002 10:42:31 +0200

    > kobieta zatrudniona na czas nieokreslony. Byla na chorobowym
    > 5 miesiecy, wrocila na 2 dni do pracy i od tygodnia jest w szpitalu
    > (podtrzymanie ciązy). Pytanie - w pracy jej powiedzieli ze po uplywie
    > 6miesiecy bedzie miec swiadczenie rehabilitacyjne w wysokosci 75% pensji
    > wyplacane do dnia porodu, a następnie ustanie stosunek pracy. Czy tak jest
    > rzeczywistosci?? Ile musialaby przepracowac miedzy zwolnieniami aby taka
    > sytuacja nie miala miejsca?
    >
    > Zakrecilam troche ale mam nadzieje ze wiecie o co mi chodzi:-))

    Ustawa z dnia 25 czerwca 1999r. (Dz.U. Nr 60, poz.636 - zmiany: Dz.U. Nr
    110. poz. 1256; z 2000r. Nr 53, poz. 633; z 2001r. Nr 99, poz. 1075, Nr 154.
    poz. 1791)

    Okres zasiłkowy wg. ww. ustawy wynosi 6 miesięcy (180 dni) a jeżeli po
    upływie tego okresu zasiłkowego ubezpieczony jest nadal niezdolny do pracy z
    powodu choroby, a dalsze leczenie rokuje odzyskanie zdolności do pracy ,
    okres zasiłkowy może zostać przedłużony o dalsze 3 miesiące (90 dni). Do
    okresu zasiłkowego wlicza się okresy poprzedniej niezdolności do pracy
    spowodowane tą samą chorobą , jeżeli przerwa miedzy nimi nie przekracza 60
    dni.

    Podsumowując Twój pracodawca (o ile jest płatnikiem zasiłku) na 60 dni
    przed zakończeniem 180 dniowego okresu zasiłkowego był zobowiązany
    dostarczyć Ci druk ZUS Z-21 na ewentualność przedłużenia okresu zasiłkowego
    na dalsze 90 dni. O przedłużeniu tego okresu zasiłkowego decyduje orzecznik
    ZUS w trakcie wyznaczonego terminu komisji. Jeżeli niezdolność do pracy
    przypada w okresie ciąży, nie robią większych problemów.

    Wspomniane przez Ciebie świadczenie rehabilitacyjne przysługuje
    ubezpieczonemu, który po wyczerpaniu zasiłku chorobowego jest nadal
    niezdolny do pracy, a dalsze leczenie rokuje odzyskanie zdrowia. Wynosi 75%
    podstawy zasiłku chorobowego, ale jeżeli niezdolności do pracy przypada w
    okresie ciąży jest to 100% podstawy tak jak w przypadku zasiłku chorobowego.

    Pozdrawiam
    Beti