    From: "Jackare" <jacek.leszczuk_WYCIĄĆ...@i...pl_wyciąć>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pracodawca szantazuje pracownikow
    Date: Wed, 13 Feb 2008 20:56:41 +0100

    > Czy kogos takiego moze spotkac jakas rozsadna kara ? Nie mam na mysli
    > czegos z kodeksu pracy tylko
    > kodeks karny.
    >
    > Czy takie cos mozna zglaszac do prokuratury ? A moze lepiej na policje
    > isc. Czy nagrania z dyktafonu wystarcza
    > jako dowod ? Swiadkowie pewnie odmowia zeznan.
    Ztrudnianie na czarno i ominięcie kodeksu pracy to jedno. Ale zatrudniając
    na czarno, "pracodawca" okrada dwukrotnie, bo:
    - okrada pracownika nie odprowadzając naleznch mu świadczeń - uzyskuje
    korzyść materialną.
    - okrada PAŃSTWO nie odprowadzając należnych zaliczek na PIT, a to już jest
    podstawą do wszczęcia postępowania karnego przciwko takiemu przedsiębiorcy.
    Można tu więc:

    - to co opisałem (należy zawiadomić US i ten sbie sprawę skieruje do
    ścigania)
    - ZUS - j.w.
    - "wyłudzenie" pracy bez umowy. Myślę że przy odrobinie woli pokrzywdzonego
    pracownika można dowieść że było to celowe i zamierzone wyłudzenie.

    Jestem ciekaw co byłoby gdyby do tego przypadku wezwać po prostu policję, bo
    PIP często-gęsto się zapowiada i "pracodawca" ma czas aby uprzątnąć bałagan,
    wygonić ludzi itd.
    Pracowałem kiedyś w firmie, która straciła płynność finansową i nie
    odprowadziła zaliczek na PIT. Prezez miał normalną sprawę karną na wniosek
    US o sciganie z tytułu okradania państwa. Skończyła się tak że złożył
    wniosek o dobrowolne poddanie się karze i zapłacił jakąś grzywnę, ale jako
    osoba fizyczna był już w tym momencie karany, a jako reprezentant osoby
    prawnej (firmy) musiał oczywiście spłacić wszystko z odsetkami.
    --
    Jackare