eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawopozew do sadu o zwrot pozyczki, trzeba wyslac ponaglenia do dluznika? › Re: pozew do sadu o zwrot pozyczki, trzeba wyslac ponaglenia do dluznika?
  • Data: 2004-04-19 14:40:40
    Temat: Re: pozew do sadu o zwrot pozyczki, trzeba wyslac ponaglenia do dluznika?
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dexter Hagen wrote:
    > Witam
    >
    > pytanie jest nastepujace, kiedy mozna zlozyc pozew o zwrot pozyczki i
    > o nakaz zaplaty?

    Złozyć można zawsze. Pytanie tylko czy nakaz zostanie wydany.

    > jakie warunki musi spelnic dluznik?

    musi być żywy

    > slyszalem ze musi uplynac miesiac od daty zaplaty w umowie, dopiero
    > wtedy mozna skladac pozew, jak z tym jest?

    Dłużnik ma obowiązek zapłacić w dniu upływu terminu. W praktyce już
    następnego dnia możesz wnosić pozew.

    > Ale czy nie trzeba tez wysylac ponaglen listem poleconym? czy dla
    > sadu takie dowody sa konieczne?

    W postepowaniu w sprawach gospodarczych (między przedsiebiorcami) tak. Jeśli
    jest to pożyczka między osobami prywatnymi to nie.

    > mam kontakt tel z dluznikiem,
    > ponaglam go non stop, zbliza sie juz miesiac po terminie i chce juz
    > zlozyc pozew, bo mam akt notarialny i weksle zeby komornik sciagnal
    > ta kase od faceta

    Masz weksle? Wezwij dłużnika do wykupienia weksla - oficjalnie, pismem z
    podaniem terminu. Jeżeli nie odpowie składaj pozew. Protest z weksla nie
    jest konieczny jeżeli nie zamierzasz przeprowadzać poszukiwania zwrotnego i
    dochodzić w postępowaniu nakazowym wprost od wystawcy (albo trasata, zależy
    jakie masz weksle) Do pozwu dołącz oryginały weksli - sąd wyłaczy je z akt i
    zamknie w sejfie, tak że nie zginą. Jak będziesz dochodził zapłaty z weksla
    dłużnik będzie miał bardzo małe pole manewru by je podważać.

    A może byc jeszcze prościej - wogóle bez procesu. Jęśli w akcie notarialnym
    masz klauzulę o poddaniu się przez dłużnika egzekucji to nie składaj pozwu o
    zapłatę tylko od razu pisz wniosek o nadanie klauzuli wykonalności. Koszty
    są znacznie niższe a postanowienie zapada na posiedzeniu niejawnym. Powinno
    zapaść w ciągu 3 dni, ale są to tylko pobożne życzenia panów posłów. Zwykle
    sad wydaje je w ciągu paru tygodni. Z aktem i klauzulą idziesz do komornika.

    > i zastanawiam sie czy w momencie gdy minie miesiac od razu moge
    > zlozyc pozew do sadu, czy musze jeszcze spelnic jakies wymogi?

    Możesz iść już dzisiaj.

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant