    From: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: paranoja, czy to norma w RP?
    Date: Sat, 19 Sep 2009 11:36:19 +0200

    Órzytkownik "SDD" napisał:

    p.s.
    > To *sa* *zupelnie* odmienne slowa.

    to ty tak twierdzisz i wielu głupawych polonistów kturych ty uważasz za
    autorytety i kiwasz im głową zamiast ruszyć swoją:O(
    taki na przykład Miodek, radziecki czpion!!!:O(
    niestety większość polskiej inteligencji została wymordowana przez ruskich i
    niemcuf, i została zastąpiona przez ich szpiegów, w celu zniszczenia naszego
    narodu i jego rusyfikacji i germanizacji!:O(

    > Moze jeszcze mi powiesz, ze "pierwszy" jest odmiana slowa "jeden"? Albo
    > "nikotynowy" jest odmiana slowa "papieros"?

    tak jak czwarty pochodzi od cztery, tak trzeci pochodzi od trzy, tak samo
    drugi pochodzi od dwa, a pierwszy od jeden, różnica jest tylko taka że jedne
    brzmią bardziej, a ine mniej podobnie i inne wręcz różnie:O)
    są to słowa odnoszące się do tego samego, do liczb:O)

    > Nie jestem w bledzie.
    > Pisalem z glowy, ale potem sprawdzilem, czy intulacja jezykowa
    > podpowiedziala mi wlasciwie - sprawdz i Ty:
    > http://poradnia.pwn.pl/lista.php?kat=18&szukaj=docie
    kliwo%B6%E6
    > http://www.eioba.pl/a87644/etymologia_liczebnikow

    ok, wielkie dzięki za linki, poczytałem, ale zobaczyłem tam zupełnie coś
    innego niż się po tobie spodziewałem:O(

    w pierwszym linku jest tłumaczenie jakobyy drugi pochodził od radzieckiego
    słowa drug, czyli zdaje się przyjaciel po rusku!!!!
    wybacz, ale to efekt rusyfikacji, bo przyjaciel nic wspulnego do liczby nie
    ma, dodam że podobną rusyfikację i germanizację dostrzegamy w tak zwanych
    wyjątkach ortograficznych, kture tak naprawdę żadnymi wyjątkami nie są, ale
    są dokładnie częściową rusyfikacją i germanizacją naszego języka!:O(

    w drugim linku natomiast widać na czym polega ta etymologia, czyli na
    gdybaniu, raz gdybają że drugi może pochodzić od innego słowa a innym razem
    że pochodzi właśnie od rdzenia dwa!:O)

    "Gr. deúteros 'drugi, najbliższy, drugorzędny' posądzany jest o związek z
    deúomai 'jestem gorszy, słabszy'. Nie można chyba jednak do końca wykluczyć
    dalszych związków z *de-wo-, tym samym rdzeniem, który zawarty jest w PIE
    *duwo(u) '2', może to właśnie czasownik dorobiono wtórnie. Od tego samego
    rdzenia *deu-, tylko na innym stopniu apofonii, wywodzi się pol. dawno"