eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoodstapienie od umowy gwaranjiRe: odstapienie od umowy gwaranji
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mail
    From: kam <X#k...@w...pl.#X>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odstapienie od umowy gwaranji
    Date: Sun, 16 May 2004 17:29:41 +0200
    Organization: news.onet.pl
    Lines: 46
    Sender: k...@o...pl@81.210.16.254
    Message-ID: <c881bs$3l0$1@news.onet.pl>
    References: <c87an6$e24$1@nemesis.news.tpi.pl> <c87bnb$856$1@inews.gazeta.pl>
    <c87jqq$d15$1@nemesis.news.tpi.pl> <c87msd$lha$1@news.onet.pl>
    <c87su7$9np$1@nemesis.news.tpi.pl>
    NNTP-Posting-Host: 81.210.16.254
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1084721340 3744 81.210.16.254 (16 May 2004 15:29:00 GMT)
    X-Complaints-To: a...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: 16 May 2004 15:29:00 GMT
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.0; en-US; rv:1.4) Gecko/20030624
    Netscape/7.1 (ax)
    X-Accept-Language: pl, en-us, en, ru
    In-Reply-To: <c87su7$9np$1@nemesis.news.tpi.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:214793
    [ ukryj nagłówki ]

    Bartosch_M wrote:
    > Prosze o wyjasnienie, bo juz sie cieszylem po tym co mi Sarpedon napisal.


    Na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej
    sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową istniejącą w chwili
    wydania rzeczy. Oznacza to m.in. że sprzedawca nie jest zobowiązany do
    naprawienia każdej usterki, która pojawi się w ciągu 2 lat, a tylko
    takich, które wynikają z faktu, że towar już w chwili wydania nie miał
    okreslonych właściwości. Odpowiedzialność ta obowiązuje zawsze, nie
    można jej wyłączyć i ograniczyć - uprawnienia konsumenta określone są w
    ustawie (art.8) i nie mogą być modyfikowane na jego niekorzyść, ma też
    on pewne obowiązki - w tym zawiadomienie o niezgodności w ciągu 2
    miesięcy. Istnieje przy tym z mocy prawa, więc nie potrzebne są żadne
    oświadczenia, zobowiązania itd.


    Natomiast oprócz tej odpowiedzialności możliwe jest udzielenie na
    produkt gwarancji. Oznacza to, że jakiś podmiot (gwarant - może być nim
    producent, importer, sprzedawca) oświadcza, że jeśli rzecz nie będzie
    miała określonych właściwości (np. zepsuje się), to kupujacy będzie miał
    pewne prawa art.13 ustawy), przy czym aby istniała ważna gwarancja takie
    oświadczenie musi określać obowiązki gwaranta. Co prawda nie musi być to
    już dokument, bo gwarancja może być udzielona również w reklamie, ale
    nie jest gwarancją paragon, nalepka, napis na pudełku mówiący że na
    produkt jest gwarnacja itd.
    Więcej szczegółowych przepisów dotyczących gwarancji obecnie nie ma, a
    więc prawa kupującego i obowiązki gwaranta kształtowane są wyłącznie
    przez treść tego oświadczenia. Ewentualne niewywiązanie się gwaranta z
    jego obowiązków nie ma wpływu na umowę sprzedaży, a może jedynie rodzić
    odpowiedzialność odszkodowawczą na zasadach ogólnych (art.471 kc).

    Gwarancja jest przy tym niezależna od odpowiedzialności sprzedawcy za
    niezgodność towaru z umową, a konsumentowi przysługuje prawo wyboru z
    którego środka ochrony chce skorzystać. Jednak nie może on w trakcie
    załatwiania reklamacji przechodzić z jednych uprawnień na inne, aby to
    zrobić należy rozpocząć proces reklamacji od początku. Pomijam już
    problemy jakie mogą w takim wypadku powstać...

    > No wlasnie, w gwarancji tez nic nie niapisali, ale w sprawach
    > nieuregulowanych, czy nie stosuje sie warunkow rekojmi?

    nie

    KG

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1