  • Data: 2003-09-22 18:30:52
    Temat: Re: odsetki ustawowe - kiedy przedawnienie?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Moim zdaniem możesz. Po prostu składasz drugiej stronie oświadczenie, że
    przesłaną kwotę w pierwszej kolejności zaliczasz na odsetki. Takie
    oświadczenie jest konieczne, albowiem przepis nie przewiduje obligatoryjnego
    zaliczenia na odsetki, a jedynie jest to fakultatywne prawo wierzyciela.
    Możesz to uczynić, ale nie musisz. Ja nie znalazłem w żadnym przepisie
    terminu złożenia takowego oświadczenia, ale z enigmatycznych zasad
    współżycia społecznego wynika, że wierzyciel powinien stosowne oświadczenie
    złożyć niezwłocznie po powzięciu informacji o wpływie gotówki, w chwili
    "zaliczania" wpłaconych pieniędzy. Jeśli by tego nie uczynił, to moim
    zdaniem - podkreślam moim zdaniem - traci prawo do odsetek za okres od
    wpływu pieniędzy do chwili złożenia oświadczenia. I tu znów pewnie na
    zasadzie zasad współżycia społecznego, bo i tego nie unormowano. Chodzi mi o
    to, że niezgodne z tymi zasadami wydaje mi się złożenie takiego oświadczenia
    po dwóch latach i obarczenie kosztami wynikającymi z tego faktu dłużnika.
    Wszak on miał prawo domniemywać, że roszczenie zostało uregulowane, skoro
    wierzyciel nie złożył oświadczenia przeciwnego.
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-