    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odręcznie spisany testament
    Date: Sat, 16 Oct 2004 20:32:18 +0200

    On Thu, 14 Oct 2004, andrzej wrote:
    [...]
    >+ > Jesli juz dostal, to najprostsze jest, by napisal
    >+ > oswiadczenie o zrzeczeniu
    >+ > sie spadku (teraz, dopoki rodzice zyja)
    >+
    >+ To by chyba było najlepsze rozwiązanie.
    [...]
    >+ > Jesli odmowi, wlasciwie jedynym wyjsciem jes przekonac rodzicow, byPanu
    >+ > darowali dom i modly, by przezyli jeszcze 10 lat.
    >+ >
    >+ Dlaczego "jeszcze 10 lat"? Czy to jakiś okres uprawomocnienia w czasie
    >+ ktrego pomimo iż mi darowali to można to kwestionować???

    Na odwrót.
    Zauważ co ci pisano: jeśli będziesz miał w ręku dowód że twój
    brat otrzymał darowiznę to przez 10 lat owa darowizna zalicza
    się jako "jego część spadku".
    No to domyślasz się że w drugą stronę też to działa: jak ty
    dostaniesz darowiznę to przez 10 lat brat będzie miał prawo
    do zachowku !

    >+ A co jeśliby mi np. sprzedali (oczywiście chodzi tylko o zawarcie takiej
    >+ umowy kupna-sprzedaży)?
    >+ Jakby wyglądałby podatek w przypadku darowizny, a jak w przypadku zakupienia
    >+ od nich domu?

    Wejdź na www.podatki.pl, zarejestruj się i przeczytaj ustawy
    o podatku od spadków i darowizn oraz od czynności cywilnoprawnych
    (to przy sprzedaży).
    Jeśli nie masz innego mieszkania i w otrzymanym domu byś mieszkał
    to w darowiźnie i spadku są całkiem interesujące zwolnienia :)

    >+ > Zabezpieczeniem praw rodzicow moze byc "sluzebnosc",
    >+ > czyli przyznanie im prawa do uzytkowania czesci lub calosci domu.
    >+
    >+ Można też zapisać że darowizna budynku jest w zamian za dożywotnią opieke.

    Wrrrr....
    DAROWIZNA *nie jest* W ZAMIAN.
    Darowizna jest za darmo :]
    To co chcesz uznać za "w zamian" jest właśnie "obciążeniem darowanego
    przedmiotu służebnością".
    Niby "na logikę" to samo, ale działa inną drogą :) - posłuchaj
    Bogusława !
    Dom *najpierw* jest "obciążany" (zdaje się że trzeba toto do
    hipoteki wpisać), staje się "wniej warty rynkowo" - i potem
    RAZEM Z OBCIĄŻENIEM darowany.

    >+ Czy to może spowodować że moje prawa do tej nieruchomości będzie bratu
    >+ gorzej w przyszłości podważyć?

    Hm...

    >+ > (zmniejszy to tez wartosc domu do celow podatkowych.
    >+
    >+ Dlaczego przyznanie prawa do użytkowania domu zmniejszy wielkość podatku,
    >+ przecież wartość otrzymanego budynku się nie zmienia?

    NIE ???
    Masz do wybory 2 identyczne domy, wybudowane przez tę samą
    firmę w tym samym roku.
    Jeden - "wolny"
    I drugi - "ze służebnością". W którym dwoje staruszków ma
    prawo mieszkać do śmierci zajmując określoną część pokoi,
    korzystając ze wspólnych strychów i piwnic...

    Dasz tyle samo za każdy ??

    >+ > Nie czesc domu, ale rownowartosc polowy SPADKU ktory otrzymalby gdyby
    >+ > nie bylo testamentu.
    >+
    >+ Czyli z tego wynika, że tak za bardzo testament nie ma wielkiego znaczenia.

    Dokładnie: ma 50% znaczenia :>
    Czasami może być gorzej: jak spadkobierca nie ma środków
    to może "z konieczności" wyzbyć się przedmiotu spadku :(
    (zachowek przysługuje W PIENIĄDZU).

    >+ Co z tego że ostatnią wolą rodziców jest przekazanie majątku

    Owszem. Niestety/stety/...

    >+ > Wydziedziczony to moglby byc z powodu RAZACEJ niewdziecznosci.
    >+ > To nie takie proste...
    >+
    >+ Tak z czystej ciekawości co musi być aby wydziedziczenie mogło zaistnieć?

    To oceni sąd.

    >+ Czy rodzice nie mogą ot tak sobie wydziedziczyć

    Ano. Choćby *w ich mniemaniu* dziecko zrobiło coś co ich uraża.

    pozdrowienia, Gotfryd