    From: "andrzej" <a...@B...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odręcznie spisany testament
    Date: Thu, 14 Oct 2004 18:00:03 +0200

    Bardzo dziękuje wszystkim za dotychczasowe odpowiedzi.

    > Pierwsze pytanie CZYJ jest dom.
    > Kazdy mzoe Panu zapisac tylko to, co JEGO.

    Dom jest rodziców, wspólny.

    > Jesli juz dostal, to najprostsze jest, by napisal oswiadczenie o
    zrzeczeniu
    > sie spadku (teraz, dopoki rodzice zyja)

    To by chyba było najlepsze rozwiązanie.
    Jak takie oświadczenie powinno wyglądać?
    Czy wystarczy aby napisał że zrzeka się budynku .....nr domu, nr działki,
    itp.... bez podania przyczyn?

    > Jesli odmowi, wlasciwie jedynym wyjsciem jes przekonac rodzicow, byPanu
    > darowali dom i modly, by przezyli jeszcze 10 lat.

    Dlaczego "jeszcze 10 lat"? Czy to jakiś okres uprawomocnienia w czasie
    ktrego pomimo iż mi darowali to można to kwestionować???

    A co jeśliby mi np. sprzedali (oczywiście chodzi tylko o zawarcie takiej
    umowy kupna-sprzedaży)?
    Jakby wyglądałby podatek w przypadku darowizny, a jak w przypadku zakupienia
    od nich domu?

    > Zabezpieczeniem praw rodzicow moze byc "sluzebnosc",
    > czyli przyznanie im prawa do uzytkowania czesci lub calosci domu.

    Można też zapisać że darowizna budynku jest w zamian za dożywotnią opieke.
    Czy to może spowodować że moje prawa do tej nieruchomości będzie bratu
    gorzej w przyszłości podważyć?

    > (zmniejszy to tez wartosc domu do celow podatkowych.

    Dlaczego przyznanie prawa do użytkowania domu zmniejszy wielkość podatku,
    przecież wartość otrzymanego budynku się nie zmienia?

    > zachowek...
    >
    > Nie czesc domu, ale rownowartosc polowy SPADKU ktory otrzymalby gdyby
    > nie bylo testamentu.

    Czyli z tego wynika, że tak za bardzo testament nie ma wielkiego znaczenia.
    Co z tego że ostatnią wolą rodziców jest przekazanie majątku (w moim
    przypadku domu) konkretnej osobie, skoro np. dzieci (domyślam się iż inni
    członkowie rodziny również) mogły by się dopominać jakiejś równowartości
    jego części, gdyby nie było testamentu?????

    > Wydziedziczony to moglby byc z powodu RAZACEJ niewdziecznosci.
    > To nie takie proste...

    Tak z czystej ciekawości co musi być aby wydziedziczenie mogło zaistnieć?
    Czy rodzice nie mogą ot tak sobie wydziedziczyć, czy to raczej jest jakaś
    długa procedura?

    Jeszcze raz dziękuje za wcześniejsze wyjaśnienia oraz za pomoc w wyjasnieniu
    obecnych zapytań.
    Pozdrawiam.
    Andrzej