    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: obowiazek alimentacyjny wobec rodzicow - HELP
    Date: Sat, 31 Dec 2005 14:57:17 +0100

    cg [###c...@p...onet.pl.###] napisał:

    > 1. jaki jest tryb przeprowadzonego postępowania przez MOPS? jakie
    jest
    > kryterium przyznawanie takich alimentów?

    W ostateczności alimenty może przyznać tylko i wyłącznie sąd, a nie
    MOPS. Oni mogą negocjować. Jeśli potrafisz dowieść to, co napisałeś o
    rodzicach, to moim zdaniem w sądzie masz szansę wygrać.

    > 2. jak się bronić, przed "złośliwością" i przed próba "wyłudzenia"
    > odemnie alimentów, skoro maja środki do życia?

    Od tego jest sąd. Co do żądania zaświadczenia o dochodach przez MOPS,
    to przede wszystkim zastanawiam się, na jakiej podstawie mogą żądać
    takich dokumentów od Ciebie i nic do głowy mi nie przychodzi. Prosić,
    to tak, ale nie żądać. Skoro wysłali urzędowe wezwanie powinna na nim
    być podana podstawa prawna. Możesz ją odczytać i podać?

    > 3. czy można wystosować wniosek umieszczenie w domu spokojnej
    starości?

    Za DPS trzeba płacić. Po zmianach przepisów jeśli środki
    przebywających tam osób nie wystarczają na to, to płacą osoby
    zobowiązane do alimentowania, a dopiero w ostateczności rodzina. Nie
    pamiętam dokładnie, ale stawka jest coś koło 900 zł/m-c od osoby. To
    jest w jakimś rozporządzeniu. A, że pozostawia się "kieszonkowe" coś
    koło 25%, to z tego co piszesz wynika, że braknie im w rozliczeniu
    miesięcznym i pewien o to może chodzić.

    > Skoro rodzice potrzebują pomocy lekarskiej, to chciałbym, żeby
    sprzedali
    > mieszkanie i te pieniądze przeznaczyli na spokojna starość, a nie
    > zatruwaniu mi życia.

    Moim zdaniem to całkiem sensowna propozycja. Tyle, że starsi ludzie
    boją się tych domów starców. Sprzedając mieszkanie jakby odcinali
    sobie drogę odwrotu. Ale przecież mieszkanie można wynająć. To powinno
    spokojnie dać brakujące do bilansu środki finansowe. Skoro mieszkanie
    jest warte 120.000 zł, to pewnie jest spore (nie wiem gdzie się
    znajduje).

    Co do porady, to przede wszystkim porozmawiał bym w MOPS o co im tak
    naprawdę chodzi. Bo bez tego, to poruszamy się jak we mgle.
    Zaświadczenia zarazie bym im nie dawał, bo po co im.