  • Data: 2004-08-25 20:17:44
    Temat: Re: naciągacze i prawo jazdy odebrane niezgodnie z prawem
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:7d2e.000006e5.412ae787@newsgate.onet.pl...

    > Po pierwse: nie udowodniono, że kierujący jest pod wpływem alkoh.
    > 2) nie ma śladu kolizji
    > 3) jeśli nie żadnych śladów, uszczerbków na zdrowiu itp. - nie ma znamion
    > przestępstwa komun.przestępstwa komunik.
    >
    > Nie dopatruję się przesłanek, które zezwalały by policji odebrać prawo j.
    > (oczywiście to moje zdanie)

    Ale oceny dowodów dokonuje sąd, a nie policjant. Jest zawiadomienie. Jest
    świadek. Gdyby sprawca nie odjechał, to wówczas policjant mógłby sprawę sam
    analizować i ewentualnie ukarać mandatem winnego, co w zasadzie postępowanie
    by kończyło. Ale w tym wypadku zachodzi przesłanka uniemożliwiająca ukaranie
    mandatem, bowiem wchodzi w rachubę zatrzymanie prawa jazdy.

    Tak więc Policja jedynie gromadzi dowody i wysyła je do sądu. Rozumowanie,
    które Ty podnosisz może i powinien przeprowadzić sąd. To sąd uzna, czy
    zeznania pokrzywdzonego i świadka uznać za wiarygodne, czy nie. Czy fakt, ze
    śladów kolizji nie ma, to dowód na to, że jej nie było, czy nie.
    Przestępstwa komunikacyjnego w takim wypadku raczej się faktycznie trudno
    dopatrzyć, ale wykroczenie jest jak realne.

    A że prawo daje policjantowi wybór w tym zakresie i pozwala na zatrzymanie
    prawa jazdy lub odstąpienie od tego, to jest to jego suwerenna decyzja.
    Trudno mnie jest oceniać, czy postąpił w tym wypadku zasadnie, bo mnie tam
    nie było. Nie znam szczegółów zdarzenia, a właśnie one mogły przemawiać za
    zatrzymaniem prawa jazdy. Stąd w tej kwestii nie podejmuję się zajmowania
    stanowiska. Ja jedynie wykazałem, że prawo jak najbardziej w takim wypadku
    daje podstawę prawną zatrzymania tego prawa jazdy.