  • Data: 2007-05-23 09:04:14
    Temat: Re: legalne wynajęcie mieszkania "za darmo"
    Od: Herald <h...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Wed, 23 May 2007 08:39:26 +0200, szerszen napisał(a):

    > a niby za co te podatki?

    Nie oburzaj się na yureq - tylko zerknij do UoPDoOF
    Pomogą Ci pojęcia:
    - nieodpłatne świadczenie;
    - podatek od nieodpłatnego korzystania

    Zgodnie z art.9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od
    osób fizycznych (tekst jednolity z 2000r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.)
    opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z
    wyjątkiem dochodów wymienionych w art.21, 52, 52a i 52c oraz dochodów od
    których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru
    podatku.

    Źródłem przychodów, z którego dochód podlega opodatkowaniu, jest m.in.
    pozarolnicza działalność gospodarcza, co wynika z treści art.10 ust.1 pkt 3
    powołanej ustawy.

    Zgodnie zaś z art.14 ust.1 wyżej cytowanej ustawy za przychód z
    działalności, o której mowa wyżej, uważa się kwoty należne, choćby nie
    zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów,
    udzielonych bonifikat i skont.

    Natomiast stosownie do art.14 ust. 2 pkt 8 tej ustawy, za przychód z
    działalności gospodarczej uważa się również, wartość otrzymanych świadczeń
    w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art.11
    ust. 2 - 2b, z wyjątkiem otrzymanych od osób zaliczonych do I i II gruby
    podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn.

    Jeżeli przedmiotem nieodpłatnych świadczeń jest udostępnienie lokalu lub
    budynku, jego wartość pieniężną ustala się według równowartości czynszu,
    jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku
    (art.11 ust. 2a pkt 3 ustawy).

    Zgodnie z art.710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks Cywilny (Dz. U.
    Nr 16, poz. 93 ze zm.) użyczenie jest umową, przez którą użyczający
    zobowiązuje się zezwolić biorącemu przez czas oznaczony lub nie oznaczony
    na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Istotą tej umowy jest
    jej bezpłatny charakter, co oznacza, że biorący w używanie nie ma obowiązku
    dokonywania żadnych świadczeń i opłat na rzecz dającego do bezpłatnego
    używania.

    Z przedstawionego przez Pana we wniosku stanu faktycznego wynika, iż
    prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w
    zakresie ochrony zdrowia. Usługi te świadczy Pan w lokalu, z którego
    korzysta Pan nieodpłatnie na podstawie zawartej umowy użyczenia z
    Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej.

    Mając powyższe na uwadze należy zatem stwierdzić, że uzyskuje Pan przychód
    z tytułu nieodpłatnego świadczenia, którego wartość stanowi równowartość
    czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu.
    Przychód ten podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych
    z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej.

    Czy teraz już to jest dla Ciebie jasne?

    PO: "wyślij" swoją żonę do Urzędu Skarbowego by złożyła w twoim imieniu
    jakieś tam dokumenty .... generalnie kwalifikuje się to pod .... podatek :)
    Pamiętasz czasy "Teleranka" i akcji "Niewidzialna ręka to także Ty"?
    Ta akcja jak drut w obecnych czasach została by ... opodatkowana :)))

    A premierostwo (z mamuśką) jak nie płacili podatku od nieprawidłowego
    depozytu tak nie płacą :))
    UKS musiałby się tą sprawą zainteresować :))

    --
    Herald

    "Nigdy nie mów nigdy"