    From: "Massai" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [kronika2prl] Kratki i wpadki
    Date: Fri, 23 Jul 2010 09:17:40 +0000 (UTC)

    Maddy wrote:

    > A opierasz woja teorię na czymś więcej, poza projekcją "co ja bym
    > zrobił jakby mi dziś pozwolili na małe odstępstwa od reguły".
    >
    > Nie każdy żyje wg zasady "dadzą palec to łap za całą rękę".

    Pojedynczy ludzie - na pewno nie wszyscy. Może nawet - niewielu.
    Gorzej gdy przychodzi do czegoś o dużej wartości materialnej, wtedy
    ten odsetek dramatycznie rośnie.

    Ostatnio zadrapałem na parkingu cudzy samochód, i zostawiłem
    kartkę, z numerem telefonu. Gość zadzwonił autentycznie zdumiony,
    że się przyznałem, bo rzeczywiście realia są takie że prawie nikt
    się nie przyznaje - mimo że przepisy są, tylko trudne do
    egzekwowania.

    Ale już grupy - jak najbardziej. Grupa nie ma moralności, nie ma
    poczucia wstydu. A w tym wypadku sprawa dotyczy właśnie grupy. Partii
    politycznej będącej u władzy.

    Żebyśmy się dobrze zrozumieli - tak samo zachowa się KAŻDA partia.
    Każda z nich zrobi wszystko czego im sie wyraźnie nie zabroni, żeby
    zdobyć władzę. Widac to przy każdej kampanii, gdy każda z partii
    "próbuje" każdą barierę, na ile się ugina.

    Gdyby było inaczej, nie mielibyśmy przepisów "nie wolno tego i tego"
    tylko "niewskazane jest żeby to i to".

    Podobnie jest z przepisami nieegzekwowanymi - np. po psie trzeba
    sprzątać, ale że nikt tego nie pilnuje, odsetek sprzątających jest
    nikły. Psiarze zachowują się własnie jak grupa "inni nie
    sprzątają, to czemu ja się mam wysilać". A widoczny jest efekt
    działania grupy -zasrane chodniki, trawniki.

    A co do polityków - w ich "samoograniczanie" to chyba tylko dziecko w
    przedszkolu może uwierzyć.

    Przepis o kratkach jest nieprecyzyjny, fakt że kratka nie musi być
    tej samej wielkości autentycznie może skutkowac tym że można
    wyprodukować taką kartę do głosowania że fizycznie bardzo trudne
    będzie zaznaczenie takiej maciupeńkiej kratki.
    w efekcie partia rządząca w danym momencie - może sobie zapewnić
    "wieczne" wygrywanie wyborów. Głosy w tych malutkich kratkach się
    odrzuci jako nieważne, bo "nie x nie przecina się wewnątrz kratki",
    i cześć.
    Pokaż jakiś demokratyczny mechanizm który pozwoli pogonić takich
    oszustów.

    --
    Pozdro
    Massai