  • Data: 2003-05-28 14:08:58
    Temat: Re: kradzież komputerów
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 28 May 2003, MariuszR wrote:

    >+ Użytkownik "Arek" <a...@e...net> napisał w wiadomości
    [...]
    >+ > Ale powiedz mi co jest obowiązujące - prawo stanowione przez sejm,
    [...]
    >+ Przepraszam ale skoro dostarczam ci jakiś program lub usługę to mam prawo
    >+ określć jak możesz go używać, jeśli ci nie odpowiadają warunki licencji to
    >+ zawsze możesz zakupć podobny produkt od kogoś innego.

    Tak dobrze nie zawsze jest :), chodzi o "ustanawianie warunków".

    Problemy o które odbywają się kłotnie są dwa:
    1. Czy ustalenia umowy dotyczące obrotu "egzemplarzem programu"
    podlegają pod prawo autorskie, czyli czy za złamanie danego
    punktu umowy można ścigać *karnie*.
    2. Czy ustalenie j.w. jest w ogóle dopuszczalne przez prawo,
    czyli czy posiadacz praw może domagać się respektowania
    danego punktu *cywilnie*.

    Nie jest prawdą jak wyżej napisałeś: jeśli "dostarczysz jakąś
    usługę" to w zależności od usługi może ona podlegać pod cały stos
    ograniczeń (z prawa konsumenckiego, bankowego, nie_wiem_czego_
    jeszcze :)) które mogą uczynić umowę bądź dany punkt umowy
    nieważny. Nieważny *z mocy prawa*, mimo że strony tak się
    świadomie umówiły ! Jego przestrzeganie będzie tylko dobrą
    wolą stron... :)
    Przykład: kupujesz w sklepie internetowym ("na odległość")
    i podpisujesz papier (wysyłasz pocztą) że zrzekasz
    się prawa do zwrotu towaru. Owym zrzeczeniem można się
    spokojnie podetrzeć w razie potrzeby... przynajmniej
    przez kilka pierwszych dni ;)

    pozdrowienia, Gotfryd