    From: "KK" <p...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [kodeks drogowy] Mandat dla kolumny rowerzystów?
    Date: Wed, 16 Apr 2003 08:35:05 +0200

    "chester" <c...@p...gazeta.pl> wrote in message
    news:b7icot$3kq$1@inews.gazeta.pl...

    > Masz na myśli ostatniego rowerzystę, tak?
    > A jak wygląda sytuacja gdy kolumna rowerzystów wyprzedza innego
    > rowerzyste? Albo inną kolumnę?

    Po prostu wyprzedza, tak jak zwykły samochód, wyprzedza inny.

    > Teoretycznie widać manewr wyprzedzania. Ale jak wyprzedzany rowerzysta
    > (bądź kolumna) przyspieszy, to "wyprzedzanie" może wyglądać na zbyt
    > długą kolumnę.

    Do dostanie manadat, bo po pierwsze utrudnia wyprzedzanie i za
    przyspieszenie i uniemożliwienie wyprzedzenia dostaje się mandat, aż miło.

    > Kombinuję jak możnaby obejść ten przepis.
    > Wydaje mi się on bezsensowny. Sytuacja - jedzie sobie wycieczka 13
    > uczniów i dwóch nauczycieli. W tą kolumnę wciska się jakiś baran.
    > Dlaczego mandat ma zapłacić: ostatni nauczyciel za zbyt liczną kolumnę
    > oraz uczniowie za nieprawidłowy odstęp pomiędzy rowerami?

    Rozdzielanie kolumny jest niedozowlone. Mandat dostaje baran.

    > A ogólnie - wygląda na to, że w przypadku większych zgrupowań
    > rowerzystów bezpieczne jest jechanie w pierwszej 14.
    >
    > No i jeszcze jedno pytanie - jak właściwie - zgodnie z kodeksem - jeden
    > rowerzysta powinien wyprzedzać drugiego? czy powinien zmieniać pas ruchu
    > (wtedy zajmują dwa pasy) ? Jazda obok siebie na jednym pasie jest
    > niedozwolona. A jak jedna kolumna próbuje wyprzedzić drugą i obie
    > zajmują po pasie ruchu, to praktycznie blokują całą drogę.

    Wyprzedzać masz w bezpiecznej odległości. W przypadku wyprzedzania
    rowerzystów jest to zdaje się 1 m (albo 1.5). I nie może być mniejsza.
    Nikt ci nie każe zjeżdzać na drugi pas, skoro mieścisz się na tym samym, ale
    manerw wyprzedzania trzeba sygnalizować.

    > I na koniec: czy dozwolone jest wyprzedzanie przez kolumnę rowerzystów
    > innej kolumny jeśli ta akurat wyprzedza jeszcze inną?

    Wyprzedzanie, na trzeciego. Już nie pamiętam, czy coś takieego jest
    oficjalnie dozwolone, jeśli nie stwarza zagrożenia ruchu, czy też oficjalnie
    zabronione.

    > Pytania nie są bez sensu i mają dla mnie duże znaczenie praktyczne (masa
    > krytyczna).

    W kodeksie jest cały rozdzialik na temat grup zorganizowanych. Poczytaj. ja
    też tego dawno już nie czytałem.