  • Data: 2002-12-16 13:46:51
    Temat: Re: "kara" śmierci
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Qwax" <...@...Q> napisał w wiadomości
    news:1128-1040042873@213.17.138.62...

> [...]
    >
    > Jeśli ci sędziowie, zbadawszy sprawę dokładnie, dowiodą fałszu
    > świadkowi - jeżeli świadek taki fałszywie oskarżył brata swego - (19)
    > uczyńcie mu, jak on zamierzał uczynić swemu bratu. Usuniesz zło
    > spośród ciebie, (20) a reszta słysząc to, ulęknie się i nie uczyni
    > więcej nic takiego pośród siebie. (21) Twe oko nie będzie miało
    > litości. Życie za życie, oko za oko, ząb za ząb, ręka za rękę, noga za
    > nogę.
    >
    > Co do Kodeksu Hammurabiego to nie mam książki (20zł na razie mnie nie
    > stać) a jedyne tłumaczenie w internecie które znalazłem to

    ekaw.htm#ham

    > cyt. "-Jeśli mąż wybije wolno urodzonemu oko, wybije mu się jego
    > oko; -Jeśli budowniczy, zbudowawszy mężowi dom, ponieważ swego dzieła
    > nie umocnił (i) ponieważ dom, który zbudował, zapadł się, stanie się
    > powodem śmierci właściciela domu, będzie ten budowniczy zabity."
    >
    > Zadowolony???
    >
    > Widzisz różnicę!!
    >
    > Pozdrawiam
    > Qwax

    A to tak dla porządku interpretacja, co prawda nie moja.

    "Św. Augustyn zwrócił uwagę na inną jeszcze wymowę zasady "oko za oko, ząb
    za ząb": Wprawdzie daleko jej do ewangelicznej zasady przebaczenia
    krzywdzicielowi, jednak nie da się zaprzeczyć temu, że wprowadzała ona jakiś
    porządek w wymierzanie kary. To prawda, był to porządek jeszcze prymitywny,
    ale ograniczał już nieco krwawe zapędy podpowiadane przez ducha zemsty.
    "Czyż nie obserwuje się - mówi św. Augustyn (Contra Faustum Manichaeum,
    lib.19 cap. 25) - że ludzie ledwie zaczepieni gotowi są zabić, łakną krwi i
    aż trudno im wyszukać takie zło dla wroga, które mogłoby ich nasycić? Któż
    uderzony pięścią nie idzie do sądu, aby ten ukarał sprawcę? Albo też sam
    chce mu oddać i jeśli nie chwyta za jaką włócznię, to pastwi się nad
    winowajcą za pomocą pięści i kopniaków. Aby postawić tamę tej
    nieumiarkowanej i niesprawiedliwej zemście, sprawiedliwe prawo ustanowiło
    karę odwetu: aby jakiego kto dopuścił się przestępstwa, taką ponosił karę.
    Zatem zasada <<Oko za oko i ząb za ząb>> nie była zarzewiem gniewu, ale
    wyznaczała granice; nie rozbudzała tego, co było w stanie uśpienia, ale
    nakładała kaganiec na rozszalały żywioł".
    "

    Pozdrawiam

    Darek