  • Data: 2005-07-06 15:53:42
    Temat: Re: jakie postepowanie ?
    Od: "dan" <j...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

    > Trochę się pogubiłem. Moim celem jest odzyskanie kawałka domu, należnego
    > mi jako spadek po matce. Wydaje się, że są dwie drogi by to osiągnąć:
    > (1) uzgodnienie treści KW z rzeczywistym stanem czyli ujawnienie moich
    > praw
    > (2) podział spadku po matce
    >
    > Czy to są dwie niezależne, rozdzielne sprawy jakie miałbym założyć w
    > sądzie ?

    To dwie rozne sprawy, ktore wg trzeba przeprowadzic, jedna po drugiej.
    Jesli odrazu zlozysz wniosek o dzial spadku - domu, sad wezwie Cie do
    przedlozenia m.in odpisu z KW, z ktorego jak sam piszesz wynika, ze dom
    stanowi wlasnosc siostry na podstawie umowy darowizny. Tym samym dom /wg
    aktualnie ujawnionego stanu w KW/ nie wchodzi do spadku po matce, skoro
    stanowi wlasnosc zyjacej osoby. Caly problem w tym, ze juz po smierci matki,
    dom zostal jako calosc przeniesiony przez ojca na corke i to ujawniono w KW.
    W swietle prawa , przy aktualnym stanie w KW, dom nie wchodzi do masy
    spadkowej. Skoro tak sie stalo,to przed darowizna w KW musial byc wpis, ze
    dom stanowi wlasnosc ojca (a nie obojga malzonkow jako majatek malzenski),
    dlatego notariusz sporzadzil umowe przenoszaca dom na siostre, mimo tego ze
    wspolwlasciciel nie zyl i ojcie nie byl uprawniony do rozporzadzenia
    caloscia domu. Zeby mozna bylo przeprowadzic dzial spadku przez np. splate
    jednego spadkobiercy na rzecz drugiego , trzeba najpierw doprowadzic do
    ustalenia, ze dom wchodzil do masy spadkowej, nie mogl byc w calosci
    przeniesiony na siostre - to wszystko w ramach postepowania o ustalenie
    tresci kw, ze dziedziczysz 1/3 po matce - to juz zrobione w drodze
    postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku i wreszcie w ramach postepowania
    o dzial spadku pozostaje okreslic w jaki sposob chcexcie wylaczyc te
    wspolwlasnosc (najpredzej obowiazek splaty jednego spadkobiercy na rzecz
    drugiego) i uzyskac stosowne postanowienie okreslajace kto i komu ma ile
    zaplacic w zamian za co.

    Mysle, ze bedziesz potrzebowal pelnomocnika profesjonalnego do pomocy przy
    tym. Jesli w KW faktycznie jest wpis ze dom stanowi wlasnosc siostry, to nie
    ma mowy zeby mozna bylo wystapic o dzial spadku, zanim nie wyprowadzi sie
    stanu w KW. Sad poprostu uzna, ze dom nie wchodzi w sklad spadku. Nie mozna
    wiec znosic wspolwlasnosci tego domu, skoro w swietle zapisu w KW, stanowi
    on wylaczna wlasnosc siostry.

    Dan