    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ile mam czasu na sciagniecie dlugu?
    Date: Wed, 07 Nov 2007 09:46:41 +0100

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy pisze:

    > jaka jest podstawa prawna twojego twierdzenia ?

    10 lat od wydania wyroku, a jak w międzyczasie będzie wszczęta
    egzekucja komornicza, to 10 lat od jej umorzenia/zakończenia.

    kodeks cywilny

    art. 123
    § 1. Bieg przedawnienia przerywa się:
    1) przez każdą czynność przed sądem lub innym organem powołanym do
    rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed
    sądem polubownym, przedsięwziętą bezpośrednio w celu dochodzenia lub
    ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia;

    art. 124
    § 1. Po każdym przerwaniu przedawnienia biegnie ono na nowo.

    § 2. W razie przerwania przedawnienia przez czynność w postępowaniu
    przed sądem lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub
    egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed sądem polubownym albo
    przez wszczęcie mediacji, przedawnienie nie biegnie na nowo, dopóki
    postępowanie to nie zostanie zakończone.

    a tutaj podstawa 10-letniego przedawnienia wyroku:
    art. 125
    § 1. Roszczenie stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu lub innego
    organu powołanego do rozpoznawania spraw danego rodzaju albo orzeczeniem
    sądu polubownego, jak również roszczenie stwierdzone ugodą zawartą przed
    sądem albo przed sądem polubownym albo ugodą zawartą przed mediatorem i
    zatwierdzoną przez sąd, przedawnia się z upływem lat dziesięciu,
    chociażby termin przedawnienia roszczeń tego rodzaju był krótszy. Jeżeli
    stwierdzone w ten sposób roszczenie obejmuje świadczenia okresowe,
    roszczenie o świadczenia okresowe należne w przyszłości ulega
    przedawnieniu trzyletniemu.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz