  • Data: 2005-11-07 21:43:16
    Temat: Re: idą zmiany ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Zbigniew B." <Z...@...co.komu.do.tego> napisał w
    wiadomości
    news:dko94h$15p$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Przecież to proste: najzwyczajniej w świecie oświadcza, że nie
    > dostarczyłeś żadnych dóbr materialnych - i piłka jest po Twojej
    stronie.

    Komu to oświadcza? Z artykułu prasowego wynika, że komornik i tak
    zajmie, a on będzie musiał przed sądem dowodzić swojej racji. Wydaje
    mi się to niedorzecznym pomysłem.

    > A czy masz jakikolwiek jego podpis na jakimkolwiek dokumencie
    odbioru?
    > A jeśli chodzi o usługi: podstawą do odmowy mogłyby być np.
    reklamacje
    > (kopie listów czy faksów) dotyczące jakości usług.

    Toteż właśnie zaznaczyłem w wypowiedzi, że podejrzewam, iż jak zwykle
    dziennikarze coś uprościli z wrodzoną sobie znajomością rzeczy. Myślę,
    że dochodzenie tą drogą roszczeń będzie obwarowane jakimś wymogiem
    posiadania jakiegoś tam dokumentu. Załóżmy oświadczenia dłużnika o
    poddaniu się egzekucji w razie niewywiązania się ze zobowiązania. To
    już by było sensowne.

    Sprzedaje Ci coś, wystawiam fakturę i daję do podpisu oświadczenie.
    Nie płacisz, to faktura + oświadczenie idą do komornika. Komornik
    załóżmy jedynie pyta, czy podpisałeś to. Jeśli twierdzisz, ze tak, do
    egzekwuje. Jeśli twierdzisz, że nie, to powiadamia prokuratora o
    przestępstwie. Aż się prosi jakiś zapis w ustawie, by komornik w
    zakresie tej procedury mógł przyjąć oświadczenie pod rygorem
    odpowiedzialności z art. 233§6 kk.

    Takie unormowanie miało by głęboki sens praktyczny, bo odciążyło by
    sądy od wydawania oczywistych nakazów zapłaty.