  • Data: 2018-12-17 22:21:20
    Temat: Re: frankowicze
    Od: Poldek <p...@i...eu> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-12-17 o 20:26, RobertS pisze:

    > klient chce pożyczyć X zł, nie ma zdolności na kredyt w PLN więc należy
    > takiemu:
    > 1. powiedzieć, że ma kupić tańsze mieszkanie lub wnieść wyższy wkład
    > włąsny?
    > 2. pokazać legalne rozwiązanie, które umożliwi mu osiągnięcie ww. celu?
    >
    > doradca pokazuje możliwości, to klient decyduje, bo to są jego pieniądze
    > i to on będzie to spłacał przez kilkadziesiąt lat

    Zanim wziąłem kredyt mi osobiście doradca pokazywał możliwości.
    Proponował kredyt we franku. Gdy powiedziałem, że wolę w złotym, to
    zaczął rysować wykres, tworzyć tabelę ile wyniesie rata w złotym, ile we
    franku (mniej) i zaproponował, żebym wziął we franku, a co miesiąc
    wpłacał kwotę równą różnicy w wysokości raty na fundusz akcji. Zrobił
    wykres, tabelę i wyszło, że po 30 latach w akcjach będę miał ileś
    dziesiąt/set tysięcy itd...
    Była też mowa o tym, że kurs waluty może się zmieniać w górę lub w dół.
    Były symulacje, co będzie, gdy pójdzie w górę, gdy pójdzie w dół.

    No i co? Wziąłem kredyt w złotym.
    Mogłem kupić dwa pokoje (we franku), kupiłem kawalerkę.
    Każdy biorący kredyt mógł wybrać. Frankowicze wybrali we franku, bo
    chcieli mieć o jeden pokój więcej, albo i dwa.

    Są ludzie, którzy w ogóle nie wzięli kredytu i dalej mieszkają u
    rodziców. Nie wzięli, bo rozsądek im podpowiedział, że jest to zbyt
    ryzykowne.

    To był/jest chaos drugiego poziomu. Zachowania jednych ludzi i
    zbiorowisk ludzi - masowe branie przez ludzi kredytów, rozkręcająca się
    lawina kredytowa spowodowała, że ceny mieszkań wzrastały szybko i długo.
    Dla jednych to był sygnał, żeby brać kredyty i kupować mieszkania (bo
    będzie jeszcze tylko drożej) i ci przyczynili się do nakręcania spirali.
    Teraz chcą, żeby umowy, które wtedy chętnie podpisywali okazały się
    bezprawne. Dla drugich - ci też chcieli mieć mieszkania - ale sygnał
    był, że to szaleństwo i nie należy brać w tym udziału. Zapłacili być
    może bardzo wysoką cenę, bo nie mają mieszkań, nie mają warunków do
    zakładania rodzin, wychowywania dzieci. Takim ludziom nic się nie należy
    za rozsądek, żaden sąd nie stwierdzi nieważności nie wzięcia przez nich
    kredytu.