  • Data: 2005-09-06 19:30:59
    Temat: Re: firma windykacyjna a tajemnica
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "fantomas" <n...@t...pl> napisał w wiadomości
    news:dfk2m9$2f2$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Firma windykacyjna przepytuje sąsiadów o mnie podając jednocześnie
    w czyim
    > imieniu działają i jakie mam zadłużenie. Czy mogą i jakie im grożą
    > konsekwencje?

    O ile przepytywać mogą, to już informować o Twoim zadłużeniu moim
    zdaniem nie. Na pewno nie mogą przekazywać informacji o zadłużeniu
    bankowym - bo to jest chronione tajemnicą bankową i ujawnienie tych
    danych stanowi przestępstwo. W wypadku innych danych, to już takie
    jednoznaczne nie jest, a jedynie powoduje ryzyko roszczeń cywilnych (a
    czasem i karnych), gdyby się okazało, ze roszczenia jednak nie ma (co
    często im się zdarza).

    Sprawa ma jednak drugie dno. Świadczenie usług w zakresie
    przepytywania jest świadczeniem usług detektywistycznych. A na to jest
    wymagana licencja. Świadczenie ich bez licencji jest przestępstwem (z
    ustawy o usług detektywistycznych). Przy czym różnie bywa z
    interpretacją tych przepisów. Moim zdaniem nie jest wymagana licencja
    na rozpytywanie przez samego wierzyciela (jego pracowników). Nie jest
    wymagana licencja również na działania windykacyjne, dokąd nie
    polegają one na zdobywaniu, gromadzeniu i przetwarzaniu innych, niż
    posiadane przez wierzyciela informacji.

    Reasumując, to nie w każdym przypadku mamy do czynienia z
    przestępstwem. Nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi bez
    znajomości szczegółowych okoliczności sprawy.