    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: firma bez siedziby
    Date: Sat, 12 Jan 2008 23:50:29 +0100

    On Sat, 12 Jan 2008, alefajnie wrote:

    > ponoć można założyć firme bez siedziby.
    > bo na jakiej mocy prawnej mam obowiazek posiadania siedziby firmy?

    Zaraz będzie bonus. Dla mnie. Wiem ;)
    Jaka to firma?
    Jednoosobowa DG OF?
    To po kolei: co to jest "firma"? odpowiedź w KC: nazwa, którą
    posługuje się *osoba* (przedsiębiorca) prowadząca DG (przedsiębiorstwo
    lub przedsiębiorstwa)!
    "Firma" jest NAZWĄ i takie coś NIE MA SIEDZIBY!
    Siedzibę mają *osoby prawne* na przykład, ale nie ich nazwy,
    siedzibą nazwy jest papier na ktorym ta nazwa jest spisana :)
    A osoby fizyczne mają... właśnie, mają miejsce zamieszkania.

    Pewne zamieszanie wprowadzają twory które nie są osobami (wcale
    jak SC albo "ułomnie" jak SJ), oraz *słownikowe* (ale nie prawne!)
    znaczenie słowa "firma", rozumianego jako "przedsiębiorstwo"
    (IMO należy ustawowo zakazać takiej praktyki :>, znaczy
    stosowania nazwy niezgodnie z definicją prawną).

    I to niezrozumienie czasem powoduje:

    > to, ze trzeba wypelnic pole o takiej nazwie w formularzu przy
    > zakladaniu firmy nie przemawia do mnie.

    ...że taka pozycja się pojawia.
    Ale nie ma umocowania *w przepisach*, i jak na mój gust jest
    nieprawidłowa (bezprawna)!

    > 1 osoba, komputer, krzeslo, i wszystko to co dana osoba jest w stanie
    > sprzedac w Internecie.
    > takze swoje uslugi programistyczne.

    Czyli DG OF.
    Czyli "miejsce zamieszkania".
    Weź sobie np.:

    _117.html

    ...i posprawdzaj.
    "Siedziba osoby prawnej lub miejsce zamieszkania osoby fizycznej".
    Tylko i wyłącznie - patrz również do przepisów podatkowych, wnioski
    sobie wyciągnij :)
    A *tylko* *ustawa* może nakładać obowiązki, czyli np. opisy tego co
    obywatel jest zobowiązany podać. Druki w różnych UM najwyraźniej
    tworzyli ludzie, którzy nie zdążyli przeczytać albo ustaw albo
    Konstutucji, bo "druk ma być na wczoraj" (pewnie cut&paste tego
    co było 20 lat temu :]).

    Przy DG OF realnie mogą istnieć:
    - miejsce zamieszkania
    - miejsce przechowywania dokumentacji
    - miejsce prowadzenia DG (może nim być adres przedsiębiorstwa)

    Pojęcie "siedziby" nie ma sensu!

    Ku obupólnemu zadowoleniu można rozważyć podanie miejsca zamieszkania
    w pozycji "siedziba", jako właściwego substytutu owej pozycji :)

    > a druga sprawa jest taka, ze chcialbym na firme zakupic fotel i biurko
    > i to w ilosci 3x - do kazdego stanowiska pracy w 3 roznych miejscach w
    > Polsce.
    >
    > i jak to ładnie i legalnie uczynic by nie placic podatku od m^2, a móc
    > sobie odliczyc takie meble.

    Po kolei:
    - to jest pytanie NTG, bo istnieje specgrupa .prawo.podatki
    - nie ma mowy o odliczeniu, bo to słowo określa bardzo konkretną czynność
    podatkową, niewątpliwie chodzi Ci o zaliczenie w koszty :)
    - o m^2 było i tu i na .podatki, hint: "charakter mieszkalny", google
    powinien się orientować.

    pzdr, Gotfryd
    (1-os DG OF, VAT, ZUS)