  • Data: 2003-11-05 00:40:52
    Temat: Re: faktura VAT
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Osobiście jestem zdania, że odmowa wystawienia faktury w sytuacji, gdy
    kupujący o nią prosi i błaga wykroczeniem być nie może i zawsze będzie
    przestępstwem, no chyba że istnieją jakieś inne okoliczności uzasadniające
    uznanie, że niewydanie faktury było po prostu zbiegiem niekorzystnego
    splotu zdarzeń, a nie celowym działaniem sprawcy. Udało mi się nawet swego
    to czasu przekonać do mojego poglądu sąd, co prawda rejonowy jedynie, ale
    wyrok się uprawomocnił, bo skazany sprzeciwu nie wnosił. Za odmowę
    wystawienia faktury na zakup za bodaj 120 złotych gość dostał 6 miesięcy w
    zawiasach i jakąś tam nawiązkę na coś tam.

    Swoją tezę uzasadniam tym, że uchybienie podatkowe nie jest w ogóle
    znamieniem tego czynu zabronionego, a więc nie można tym wyznacznikiem
    posługiwać się przy ocenie szkodliwości czynu. Wszak co do zasady gość
    odmawiając wydania faktury może jednocześnie wydać na przykład paragon
    albo samą sprzedaż prawidłowo ująć w dochodach firmy. Przedmiotem ochrony
    tego przepisu jest bardziej pewność obrotu gospodarczego, a mniej
    zapewnienie wpływów do budrzetu. Jest zapewnienie możliwości prawidłowego
    rozliczenia drugiej strony transakcji, tak, by mogła udokumentować koszty.