  • Data: 2006-03-21 16:05:06
    Temat: Re: fachowcy pomocy! "nieudolność czynu"
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Arek [###w...@o...pl.###] napisał:

    > 1. jeżeli głośno i publicznie powiem, że obiję mordę panu X.
    > , to czy teraz zostanę oskarżony o "nieudolne usiłowanie zabójstwa"
    , a
    > nie jak kiedyś groźby karalne?

    Bo takie dziwadła właśnie wychodzą, jak ktoś na siłę próbuje zrobić
    tak zwany wynik. Ciekawe jak zamierzają dowieść, że gość nie umówił
    się z tą "panienką" na SEX tylko po to, by napisać artykuł o
    zagrożeniach młodzieży albo przykładowo odprowadzić rodzicom i
    poinformować ich, że ich córa chce w ten sposób sobie złamać życie.

    Generalnie - bez względu na faktyczne cele, to nie da się tutaj
    udowodnić zamiaru popełnienia przestępstwa, bowiem samo spotkanie się
    z 14-to latką przestępstwem nie jest. Chwała Bogu, że padło na innego
    dziennikarza, bo jakby przykładowo ksiądz się nad takim dzieckiem
    zlitował i chciał z nim porozmawiać, by podjąć próbę nawrócenia na
    drogę cnoty, to by chłopa skazali, zanim prokurator by się dowiedział,
    że został zatrzymany.

    > 2. podobno starożytni rzymianie mówili, że warunkiem przestępstwa
    jest
    > istnienie poszkodowanego, chyba że coś się zmieniło a ja nie wiem,
    że
    > nasi genialni ścigacze przestępstw znaleźli definicję "wirtualnej
    > poszkodowanej"?

    Od tego czasu sporo się zmieniło i prawo czasem uszczęśliwia
    poszkodowanego. Tak jest przykładowo właśnie z osobami do lat 14-tu,
    które choćby chciały, to i tak partner popełnia przestępstwo. Ale
    podobnych konstrukcji w prawie jest więcej. Przykładowo art. 219 kk,
    by z zupełnie innej flanki uderzyć.

    No i bywają przestępstwa, gdzie z zasady nie ma pokrzywdzonego, bowiem
    chronią one po prostu jakieś tam wartości niematerialne. Załóżmy, kto
    będzie poszkodowanym do sprzedaży alkoholu bez zezwolenia?