  • Data: 2004-07-22 20:10:54
    Temat: Re: droga hamowania
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Grzegorz S." <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:cdos7n$6fl$1@news.onet.pl...

    > samochodu.
    > >
    > Widze ze spalo sie na fizyce. Zapomnialo sie o masie.

    Ano spało się, spało. Tylko który z nas? Kolego im większa masa (a co za tym
    idzie bezwładność) samochodu, tym większy nacisk, a więc i siła tarcia. Nie
    mam akurat weny do wyprowadzania wzoru. Wyprowadź go sobie w oparciu o
    założenie, że ku przodowi działa siła bezwładności, a ku tyłowi siła
    hamowania. Przekonasz się, że w końcowym rozrachunku masa się skróci sama
    przez siebie i zostanie współczynnik tarcia oraz przyspieszenie ziemskie,
    które od masy pojazdu nie zależy i należy przyjąć je za stałe - ok. 9.81.
    Jak Ci się nie uda, to daj znać na priv, bo nie będę nadużywał cierpliwości
    kolegów z tej grupy.

    > Poza tym hamowanie takie ktore nie blokuje kol tylko trzyma je na skraju
    > zerwania przyczepnosci jest napewno skuteczniejsze niz hamowanie
    polegajace
    > na zablokowaniu kol.

    Nie koniecznie, a w każdym razie co do zasady nie jest. Wyobraź sobie ABS na
    mokrych liściach - przykład flagowy. Samochód bez ABS co prawda wpadnie na
    krótko w poślizg, ale zaraz liście pod kołami przetrze o ziemię i odzyska
    przyczepność. Taki z ABS, co zablokuje koła i zacznie przecierać liście, to
    je odblokuje, by wjechać na nowe liście. To akurat taki drastyczny
    przypadek. W każdym razie ABS niekoniecznie w każdych okolicznościach skraca
    drogę hamowania. Jego zadaniem jest niedopuszczenie do wpadnięcia w poślizg.
    Dzięki temu zachowujesz podczas nagłego hamowania możliwość manewru, a nie
    skracasz drogę hamowania. Jeśli chodzi o suchą nawierzchnię, to również
    najprawdopodobniej samochód bez ABS będzie miał krótszą drogę hamowania.