    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy policja może odmówić pomocy ?
    Date: Sat, 1 Jul 2006 13:59:37 +0200

    Johnson [###j...@n...pl.###] napisał:
> [...]
    Policję i
    > Czemu po sprawie?
    > Ojciec ma prawo trzymać paszport swojego małoletniego dziecka.
    Wszystko
    > zależy od tego natężenia siły.

    Trzymać ma prawo, ale tylko dotąd, dokąd to dziecko nie protestuje.
    Paszport jest dokumentem dziecka i paszport powinien być tam, gdzie
    mieszka dziecko. Oczywiście, gdyby dziecko mieszkało z obydwojgiem
    rodziców, to nie było by sprawy. Ale skoro dziecko mieszka z matką (a
    tak wygląda z postu pytającej), to i paszport powinien tam być. Weź
    pod uwagę, że nie chodzi tu o kilkuletnie dziecko, ale 17-to latkę.
    Ona już w ograniczonym zakresie może za siebie podejmować decyzje.

    Chwilowo nie jest to przedmiotem dyskusji, wiec nie chciałem
    zaciemniać. Ale jeśli ojciec dziecku ów paszport zabierze, to matka (a
    w zasadzie 17-to letnia dziewczyna, to nawet sama) może złożyć
    zawiadomienie o przestępstwie polegającym na ukrywaniu należącego do
    niej dokumentu przez ojca. Skończy się to w najlepszym razie ugodowym
    oddaniem paszportu, a w najgorszym po prostu wyrokiem,a po drodze
    odebraniem w wyniku przeszukania przez Policje tego paszportu. Zgoda
    ojca jest wymagana na wydanie paszportu nieletniej, ale nie ma on
    prawa tego paszportu zatrzymywać.