    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 20 Aug 2011 22:06:41 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: czy obywatel RP

    On Sat, 20 Aug 2011, Przemek wrote:

    > Gotrydzie a czy nie jest tak ze teraz to wpierw trzeba poszperac co na ten
    > temat mowi biurokracja ewropejska w mysl tegoze prawo Unijne jest nad
    > krajowym..

    Ale unijny "przymus" dotyczący form i zakresu opodatkowania dotyczy
    ceł, podatku VAT oraz *ograniczeń* w zakresie podatków obrotowych
    (takich jak polski PCC) stanowiących swoiste "przeciwienstwo"
    przypadków które są obejmowane przez VAT.
    Dotyczy również niektórych podatków nazywanych "opłatami", np.
    tych dotyczących opakowań itede.

    Ale jak dotąd nie ma unijnych "przymusów" w zakresie pozostałych
    podatków, takich jak np. dochodowy czy od spadków - w tym zakresie
    mają zastosowanie wyłącznie odrębne umowy m-narodowe, a nie
    "wymuszenie" wynikające z samego faktu zaakceptowania warunków
    przystąpienia do UE :)
    Gro z tych umów to umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

    Dla porządku dodać trzeba, że wyżej "ue" używam mocno nieściśle,
    bo chodzi o "unię podatkową" (obejmującą właśnie cło i VAT),
    w skład której wchodzą wszystkie kraje UE, ale również niektóre
    kraje które do UE nie weszły (np. Norwegia).
    Do tego do jednego worka wrzuciłem "unię podatkową" oraz
    inne regulacje w pełni "unijne" (owe "opłaty"), ale mam
    nadzieję po tym wyjaśnieniu nie zostanę wdeptany w glebę
    pod zarzutem pisania bzdur ;)

    pzdr, Gotfryd